21.11.2018 12.00

Tavoitteena miljoona nuorta

Reserviläisliiton some-kampanjan kohderyhmänä ovat 20–35-vuotiaat nuoret. Hetki sitten käynnistynyt kampanja tavoittaa lähiviikkoina Facebookissa lähemmäs miljoona nuorta miestä ja naista.

Suunnistus
Reserviläsliiton SOME-kampanja herättää pohtimaan maanpuolustuksen merkitystä ja välittää tietoa liiton tarjoamista mahdollisuuksista mm. maastourheilussa, turvallisuuskoulutuksissa ja ammunnassa. Lisäksi tarjotaan mahdollisuutta hakea jäsenyyttä. (Kuva: Reserviläisliitto)
Tänään alkanut sosiaalisen median kampanja näkyy vahvasti facebookissa seuraavan kolmen viikon aikana niin, että erityisen suurta näkyvyys on itsenäisyyspäiväviikolla. Maksullinen markkinointi tavoittaa suoraan noin 700.000 nuorta mutta julkaisujen jaot ja edelleenjaot kasvattavat kampanjan tavoittavuutta merkittävästi.

Reserviläisliiton some-kampanjan kuvat herättävät pohtimaan, mikä on maanpuolustuksen ja turvallisuuden merkitys ja samalla nuoret saavat tietoa Reserviläisliiton toimintamahdollisuuksista sekä mahdollisuudesta hakea jäsenyyttä. Facebook-nostoissa hyödynnetään liiton pari vuotta sitten uudistettua graafista ilmettä, jota on kevyesti muokattu kampanjan tarkoituksiin.

Kampanjamme on ainutlaatuinen eikä mikään maanpuolustusjärjestö ole tietääkseni aiemmin toteuttanut vastaavan laajuista kampanjaa. Haluamme myös tuoda esiin, että tullakseen mukaan liiton toimintaan ei tarvitse olla käynyt armeijaa, Reserviläisliiton toiminnanjohtaja Olli Nyberg kertoo.

Nuorten tavoittaminen on kampanjan keskiössä monestakin syystä.

Viime vuonna liiton jäsenten keski-ikä laski ensimmäisen kerran ja tätä trendiä on ehdottomasti jatkettava, jotta uusiudumme ja siksi, että maanpuolustuksellinen voima ja tulevaisuus ovat nimenomaan nuorissa. Puolustusvoimien sodan ajan joukkoihin sijoitetut reserviläiset ovat nykyisin myös melko nuoria, Nyberg jatkaa.

Reserviläisliiton jäsenyyttä haki viime vuonna ennätysmäärä henkilöitä ja he olivat selkesti aiempaa nuorempia. Taustalla oli osittain vuodenvaihteessa 2016-2017 toteutettu, Facebook-kampanja, joka tavoitti noin 236.000 nuorta miestä. Lisäksi syksyn 2017 some-kampanjoinnilla tavoitettiin muutama kymmenen tuhatta 25-35 vuotiasta naista, jonka myötä liittyneistä aiempaa selvästi suurempi osa oli naisia.

Auta viemään kampanjaa eteenpäin

Liitto rohkaisee somessa toimivia jäseniään jakamaan kampanjaa eteenpäin ja kertomaan, miksi kannattaa tulla mukaan liiton toimintaan ja, miten jäseneksi voi liittyä. Kampanjalle on julkaistu oma kohdesivu, jonka kautta jäsenyyttä voi hakea. Toivottavaa on, että myös liiton yhdistykset ja piirit antavat näkyvyyttä kampanjalle omilla internet-sivuillaan ja sosiaalisessa mediassa.