4.7.2017 7.00

Suomelle voitto kansainvälisessä CISOR-sotilasmoniottelussa

Vekaranjärvellä kisasi 24 kolmihenkistä joukkuetta kahdeksasta eri maasta.

P7019754
Minna Nenonen (toinen vas.) sai houkuteltua Heini (vas.) Koukin, Elina Kankaan ja Sessa Salmenojan osallistumaan sotilasmoniotteluun. (Kuva: Hannele Niemi)
Suomi menestyi mainiosti eurooppalaisia reservinaliupseerijärjestöjä yhdistävän CISOR-järjestön sotilasmoniottelussa, joka järjestettiin 30.6.-1.7. Kouvolassa Vekaranjärven varuskunnassa. Voitot tulivat niin naisten kuin yleisessäkin sarjassa, jossa ykkönen oli Suomen nelosjoukkue ja kakkonen kolmostiimi, ykkösjoukkueen vielä täydentäessä neljännellä sijallaan.
Parhaana ampujana palkittiin suomalainen Johannes Siirilä. Kisan puitteet ja sujuvuus keräsivät kiitosta, samoin suomalainen vapaaehtoistyö sotilaskotikahveineen ja -munkkeineen.

Seitsemän lajin otteluun osallistui 24 kolmihenkistä joukkuetta kaikkiaan kahdeksasta maasta. Kisaa käytiin neljässä sarjassa: CISOR, CISOR-veteraanit, Naiset ja Yleinen sarja. Perinteisen, vain reservinaliupseereille tarkoitetun CISOR-sarjan voitti Saksan ykkösjoukkue ja Saksa myös palkittiin kisojen parhaana maana.

Euroopan reservinaliupseerijärjestöjä kokoava CISOR on järjestänyt sotilasmoniotteluja kahden vuoden välein vuodesta 1963 lähtien. Suomessa kisattiin nyt ensimmäistä kertaa. Puheenjohtajamaana Suomi järjestää vielä kolme CISOR-tapahtumaa ennen ensi kesää, jolloin luovuttaa vastuun eteenpäin.

CISOR:n teknisen työryhmän puheenjohtaja ja Vekaranjärven ottelun johtaja, ylivääpeli Minna Nenonen kiittää Puolustusvoimien panosta. Karjalan prikaatissa tapahtumaa isännöinyt kapteeni Petteri Lepistö tarjosi suunnistus- ja maastojuoksureittien valinnoillaan keskieurooppalaisvieraille sekä haastetta että kappaleen kauneinta Suomea.

Nenonen iloitsi myös Suomen naisjoukkueesta. Ensikertalaiset Sessa Salmenoja, Heini Kouki ja Elina Kangas aikovat osallistua moniotteluun vastakin.

Vahvin lajimme oli tiimityöskentely. Kaveria ei jätetä!

Tästä kolmikko antoi kelpo näytteen ylittäen maastojuoksumaalin käsi kädessä.

Keski-Euroopassa sotilasmoniotteluun harjoitellaan määrätietoisesti pitkin vuotta. Perinteisesti hyvin menestynyt Suomikin voisi panostaa vielä vahvemmin lajiin, arvelee Suomen voittoisassa nelosjoukkueessa kisannut Reserviupseeriliiton järjestösihteeri Saku Liehu.

– Meillä on paljon kovakuntoisia reserviläisurheilijoita, mutta turhan harva uskaltaa osallistua.

Monesta muusta Euroopan maasta poiketen Suomessa on edelleen käytössä yleinen asevelvollisuus, jonka myötä myös reservin osaaminen ja yleinen kenttäkelpoisuus ovat hyvällä tasolla. Puolustusvoimien sodan ajan joukkojen 230.000 henkilön kokonaisvahvuudesta yli 95 prosenttia on reserviläisiä.