9.8.2018 10.00

Reservin ampumamestaruuskilpailut Rovaniemellä 17.–19.8.

Kilpailu kerää Toramon ampumaradoille Rovaniemelle Suomen parhaat reserviläisampujat. Reserviläisliiton ja Reserviupseeriliiton järjestämä kilpailu on lajissaan Suomen suurin.

ReservinAmpumamestaruuskisat_2015_pienennetty
Reservin ampumestaruuskisoissa kilpaillaan yhteensä seitsemässä lajissa niin kivääri- kuin pistooliaseillakin. Kuva vuoden 2015 Reservin ampumamestaruuskisoista, jotka järjestettiin Tyrrin ampumaradoilla Utissa. (Kuva: Reserviläisliitto)
17.–19.8 Toramoon saapuu 120 ampujaa eri puolilta maata ja kilpailuissa tehdään noin 300 ampumasuoritusta. Ampujat kilpailevat kolmipäiväisessä kisassa maakunnallisissa yhteisjoukkueissa. Perjantaina 17. elokuuta ampumataitoa mitataan reserviläis- ja pulttilukkoisilla kivääreillä sekä 25 metrin pistooliammunnalla ja lauantaina kilpaillaan pistooli- ja kiväärilajeissa. Kisat päättyvät sunnuntaina. Kilpailun suojelijana toimii Jääkäriprikaatin komentaja eversti Jyrki Kaisanlahti.

Mahdollisuuksia ampumaharjoitteluun ei saa vaarantaa

Kilpailun osallistujat ovat kaikki aktiivisia ampujia ja kisojen järjestelyissä mukana olevan Reserviläisliiton toiminnanjohtaja Olli Nyberg korostaa aktiivisen ampumaharjoittelun merkitystä reservin kenttäkelpoisuudelle.

– Ampumataito on reservin suorituskyvyn kannalta keskeinen tekijä ja tämän johdosta ammunta on Reserviläisliiton ja Suomen Reserviupseeriliiton laajin ja suosituin toimintamuoto.

Näin ollen Reserviläisliittoa huolettaa EU:n asedirektiivin viimeisin tilanne, jossa lakia valmistelevat virkamiehet Suomessa ovat rakentamassa kansallisesta ampuma-aselaista tiukempaa kuin mitä alun perin oli luvattu ja mitä EU:n direktiivi edellyttää.

– Kansanedustajat ja ministerit ovat nyt antaneet virkamiehille poliittista ohjausta asiassa ja toivomme, että reserviläisten mahdollisuudet omistaa ja harjoitella ammuntaa mahdollisimman paljon Puolustusvoimien asettava vastaavalla reserviläiskiväärillä säilyvät samoina kuin ennenkin, Nyberg jatkaa.

Tuntuvat investoinnit takaavat laadukkaat kisat

Viime vuoden kisoja varten kaikki Toramon pistooli- ja kivääriradat peruskunnostettiin talkoovoimin ja reservipiirit investoivat 25.600 euroa elektronisiin ampumatauluihin (SIUS ASCOR HS10).

– Parannusten myötä ampumaurheilun harrastusmahdollisuudet Lapissa ovat parantuneet ja Toramossa voidaan järjestää ennätyskelpoisia kilpailuja. Kaikkiaan Reservin ampumestaruuskisat työllistävät lähes 70 reserviläistä eri puolilta Lappia, kisojen johtaja ja Reserviupseeripiirin puheenjohtaja Tero Hyttinen kertoo.

Kilpailun nettisivut löytyvät täältä ja Facebook-sivut täältä

Käytössä on hashtag #reservinampumamestaruuskisat