1.9.2017 12.51

Reserviläispuukkojen toimitukset viivästyneet

Reserviläisliiton tämän vuoden jäsentuoteen, reserviläispuukon suuren menekin johdosta puukkojen toimitukset ovat viivästyneet.

MattiKoski
Jokaisen jäsenpuukon valmistaa kauvalainen Matti Koski. (Kuva: Lotta Hietaniemi - Sipakko)

Tammikuun lopulla toimitettujen jäsenmaksulaskujen yhteydessä kerrottiin mahdollisuudesta tilata reserviläispuukko maksamalla 79 euroa ylimääräistä maksun suorittamisen yhteydessä. Tähän tarjoukseen on tarttunut jo lähes 1500 jäsentä. Toimitukset alkoivat toukokuussa ja tähän mennessä on postitettu runsaat tuhat puukkoa. Loput puukot toimitetaan syksyn aikana maksujärjestyksessä sitä mukaan kun puukkoja valmistuu.

Reserviläisliiton jäsenpuukon on suunnitellut kauhavalainen Matti Koski ja hän myös valmistaa jokaisen puukon. Koski tekee kahvat täysin itse mutta puukon terät ja helat tulevat Laurin Metallista. Koski kuitenkin viimeistelee jokaisen terän niin, että sen vuoluominaisuus paranee.

Toiset karhulaskut lähetetty

Reserviläisliitto lähestyy tällä ja tulevalla viikolla maksumuistuksella niitä jäseniä, joilta kuluvan vuoden jäsenmaksu on vielä maksamatta. Mikäli karhua ei maksa, saa henkilö vielä yhden maksumuistutuksen itsenäisyyspäiväviikolla. Jos tätäkään ei maksa, päättyy jäsenyys vuodenvaihteessa. Mikäli jäsenyyden haluaa päättymään jo nyt tai maksuasiassa on epäselvyyksiä, tulee olla yhteydessä suoraan liiton jäsenrekisteriin esim. sähköpostitse osoitteeseen jasenasiat@reservilaisliitto.fi.

Reserviläisliiton jäsenmaksut ovat yhdistyskohtaisia ja niiden kokonaissummat liikkuvat 30-40 euron tasolla vuositasolla. Liitolle tästä maksusta jää 13,5 euroa, Reserviläinen-lehdelle 8,5 euroa ja loput tilitetään omalle yhdistykselle sekä piirille. Jälkimmäiset yhteisöt saavat vapaasti itse määritellä omien maksuosuuksiensa suuruuden. Reserviläinen-lehden jäsentilausmaksua ei laskuteta nuorisojäseniltä eikä niiltä jäseniltä, joiden kotitalouteen lehti jo tulee jollekin toiselle jäsenelle.

Viidennes budjetista tukitoimintaan

Reserviläisliiton kuluvan vuoden budjetissa varsinaisen toiminnan kulut ovat noin 850.000 euroa, josta yli 60 prosenttia katetaan jäsenmaksutuloilla. Toiminnan kuluista vajaa viidennes käytetään tukitoimintaan, jonka piirissä ovat Reserviläisurheiluliitto, reserviläispiirit sekä osittain liiton jäsenyhdistykset. Reserviläispiirit saavat kuukausittaista piiritukea, jonka lisäksi ne voivat saada ns. suoritusperusteista piiritukea asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta.

Vuonna 2017 suoritusperuista tukea maksetaan piireille mm. jäsenkasvun ja jäseneksi liittyiden määrien pohjalta. Yhdistysten projektitukea voi puolestaan saada erillisellä hakemuksella mm. ase- ja koulutusvälinehankintoihin, ampumaratahankkeisiin sekä muihin hankkeisiin tai hankintoihin, jotka edesauttavat reserviläistoiminnan ja -koulutuksen järjestämistä. Lisätietoja liiton yhdistyksille ja piireille suuntaamasta tuesta löydät täältä.