4.4.2018 12.30

Reserviläisliitto työministeri Lindströmin vieraana

Asialistalla olivat siviilipalveluksen nykytila ja kehittäminen sekä mahdolliseen kansalaispalvelukseen siirtyminen.

reservilaisliittoministerilindstrominvieraana
Työministeri Jari Lindström ja Reserviläisliiton johto kokoontuivat yhteen pöytään. Keskustelun pääteemana oli kokonaisturvallisuutta vahvistava kansalaispalvelumalli. (Kuva: Reservilaisliitto)
Reserviläisliiton johto tapasi tänään työministeri Jari Lindströmin. Paikalla olivat myös hallitusneuvos Jari Hjelt ministeriöstä sekä Reserviläisliiton edustajina varapuheenjohtajat Terhi Hakola ja Rauno Hauta-Aho sekä toiminnanjohtaja Olli Nyberg. Puoli tuntia kestäneessä, hyvähenkisessä palaverissa käytiin läpi lähinnä siviilipalveluksen nykytilaa ja kehittämistarpeita sekä mahdollista kansalaispalvelusmallia, jossa palvelusvelvollisuus koskisi molempia sukupuolia.

Keskustelun aikana esiin nousi, että siviilipalveluksen kehittämistä ja siirtymistä mahdolliseen kansalaispalvelukseen selvitetään tällä hetkellä useilla tahoilla. Myös ministeriötason selvitystyölle olisi perusteita, jotta jatkokeskustelua voitaisiin käydä enemmän faktapohjalta.

– Ajatus poikkihallinnollisesta asiantuntijatyöryhmästä, joka ottaa huomioon kokonaisturvallisuuden eri puolet, kuulostaa luontevalta. Reserviläisliitto tuo mielellään oman tietämyksensä ja näkemyksensä tähän keskusteluun, varapuheenjohtaja Hakola totesi.

Liitto on jo aiemmin esittänyt yleiseen kansalaispalvelukseen siirtymisen selvittämistä. Tässä mallissa palveluvelvollisuus koskisi molempia sukupuolia ja sen voisi vaihtoehtoisesti suorittaa joko asepalveluksena tai yleisenä kriisivalmiuspalveluksena. Liiton alkuvuonna tekemän mielipidemittauksen mukaan kyseiseen malliin siirtymistä kannattaa noin kolmasosa suomalaisista yli puoluerajojen niin, että kannatus on vahvinta nuorten, opiskelijoiden, korkeakoulutettujen keskuudessa.

Pääsiäisen jälkeinen viikko on Reserviläisliitossa edunvalvontapainotteinen. Työministeri Lindströmin tapaamisen lisäksi ohjelmassa on kaksi eduskuntakuulemista sekä sisäministerin erityisavustajan tapaaminen.