27.8.2017 10.00

Reserviläisliitto tavoittelee räväkkyyttä ja näkyvyyttä

Reserviläisliiton tunnettuus ja edunvalvonnan tehokkuus ovat varapuheenjohtaja Terhi Hakolan mukaan nousseet vauhdilla.

HakolaTurussa
Reserviläisliiton varapuheenjohtaja Terhi Hakola oli mukana Turun messuilla. (Kuva: Reserviläisliitto)

Reserviläisliitto oli näyttävästi mukana Turun messuilla 24.-27.8. Paikalla ollut liiton varapuheenjohtaja Terhi Hakola muistutti, että Reserviläisliitto haluaa kertoa olemassa olostaan mahdollisimman laajalle joukolle suomalaisia ja, että liiton toimintaan voivat osallistua myös armeijaa käymättömät henkilöt.

- Moni luulee edelleen virheellisesti, että Reserviläisliiton on vain armeijan käyneitä henkilöitä varten. Olemme yrittäneet viime vuosina viestiä, että maanpuolustus on Suomessa kaikkia kansalaisia koskettava asia ja, että liitossa jäsenyyteen riittää halu olla mukana maanpuolustustyössä.

Reserviläisliiton osasto Turun messukeskuksessa oli liiton uuden ja räväkän, graafisen ilmeen mukainen. Hakola kertoi, että uudella ilmeellä ja vahvalla läsnäololla sosiaalisessa mediassa yritetään puhutella ja tavoittaa eritysesti nuoria suomalaisia.

- Olemme pyrkineet kehittämään liittoa viime vuosina nuorekkaamman näköiseksi. Lisäksi on tehty some-kampanjoita, joilla on tavoitettu satoja tuhansia nuoria suomalaisia. Twitterissä harjoitamme jatkuvasti edunvalvontaa.

Reserviläisliiton tunnettuus onkin viime vuosina kasvanut vauhdilla ja liiton edunvalvonta toimii aiempaa paremmin. Itsekin ahkerasti puolustusasioista twiittaava Hakola muistutti, että liiton edunvalvonnan hedelmät näkyvät niin tuoreessa puolustuselonteossa kuin EU:n asedirektiivissäkin.

- Reserviläisliitto on viime vuosina vaatinut niin puolustusbudjetin korottamista kuin Puolustusvoimien sodan ajan joukkojen vahvuuden kasvattamistakin, jotka molemmat on kirjattu tuoreeseen puolustusselontekoon. EU:n asedirektiivin saimme yhteisellä edunvalvonnalla kansallisten viranomaistemme ja päättäjiemme kanssa väännettyä meille sopivaan malliin.

Eduskunnan käsittelyyn on ensi keväänä tulossa aselain muutosesitys, jonka taustalla on EU:n asedirektiivimuutos. Alun perin puoliautomaattiset reserviläiskiväärit olivat EU:n kieltolistalla mutta lopullinen direktiivi sisältää ns. maanpuolustuspoikkeaman, joka mahdollistaa aselupien myöntämisen edelleen näille puoliautomaattiaseille. Vanhoihin lupiin ei myöskään puututa.

- Reserviläisliitto teki paljon edunvalvontaa asedirektiiviasiassa ja oli yksi maanpuolustuspoikkeaman kätilöijistä. Taas kerran huomasimme, että asiallinen ja faktapohjainen edunvalvontamme toimii muita edunvalvontatyylejä paremmin.

Reserviläisliitossa on 37.000 jäsentä, joista 4/5 käy ampumaradalla vähintään satunnaisesti. Vajaa puolet tästä joukosta harrastaa ammuntaa myös reserviläiskivääreillä.

Liiton laajalla ampumatoiminnalla on suuri merkitys Puolustusvoimien sodan ajan joukkojen ampumataidon kannalta. Viime vuonna ammuttiin yli 2,2 miljoonaa laukausta, joka on lähes puolet Puolustusvoimien vuosittaisesta laukausmäärästä. Puolustusvoimien 280.000 hengen suuruisesta sodan ajan vahvuudesta yli 96 prosenttia on reserviläisiä.

Reserviläisliiton osasto Turun messuilla on auki klo 18.00 saakka, jolloin messut päättyvät. Osastolla on mahdollisuus ampumalaitteistoammuntaan sekä puristusvoimamittaukseen ja lisäksi voi kuvauttaa itsensä Mieluummin päivä leijonana kuin tuhat lampaana -messuseinän edessä. Käytössä on hashtag #reservilaiset.