20.6.2018 13.45

Reserviläisliitto suosittelee NVL:n kursseja sekä reserviläis- että siviilitaustaisille naisille

Naisten Valmiusliitosta löytyy Reserviläisliiton jäsenille niin omaa poikkeusolojen tehtävää tukevia koulutus- ja johtotehtäviä kuin arjen tilanteissa hyödyllistä varautumiskoulutustakin.

kuvaNaistenValmiusliitto_Savotar2017_Myrskynsilmassa
PikkuNASTA Savotar 2017 -harjoituksen Myrskyn silmässä kurssilla harjoiteltiin mm. ensiapua. (Kuva: Kaarina Suhonen)
Reserviläisliitto liittyi Naisten Valmiusliiton (NVL) jäseneksi syksyllä 2017. NVL:n organisaatiolla ja koulutuksilla on paljon annettavaa sekä asepalveluksen suorittaneille että sitä käymättömille Reserviläisliiton naisjäsenille. Naisten Valmiusliiton toteuttama koulutus on nousujohteista Puolustusvoimien ja Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen järjestämän reserviläiskoulutuksen tavoin.

– Tavoitteena on rohkaista siihen, että osallistujat eivät harjoituksissamme jäisi vain kurssilaisiksi vaan he toiminnasta kiinnostuessaan löytäisivät tiensä harjoitusten vastuutehtäviin, kurssien johtajiksi ja kouluttajiksi, Naisten Valmiusliiton pääsihteeri Kaarina Suhonen kertoo.

Naisten Valmiusliiton koulutus palvelee myös kenttäkelpoisuutta monin tavoin, vaikka se ei olekaan sisällöltään sotilaallista. Esimerkiksi ensi syyskuussa Porin prikaatissa Niinisalossa järjestettävällä Kenttälääkinnän kurssilla koulutetaan hätäensiavun ja maastoensiavun perusteet ja poikkeusolojen lääkintähuoltoa käsittelevässä osiossa päästään hoitamaan potilasta, joille on mm. kuvattu ampumahaavoja. Niin ikään syyskuussa Mikkelissä järjestettävällä PikkuNASTA-harjoituksen Myrskyn silmässä -kurssilla simuloidaan toimintaa myrskytuhojen aiheuttamissa monipotilastilanteissa ja metsäpalon sammuttamista oloissa, joissa totunnaisia sähköisiä apukeinoja ei ole käytettävissä.

– Toiminnasta johto- ja koulutustehtävissä tämänkaltaisissa harjoituksissa on myönnetty korvaavia kertausharjoitusvuorokausia vapaaehtoisen asepalveluksen suorittaneille naisille, Suhonen selvittää.

Seuraa NVL:n sivuja ja ilmoittaudu ajoissa!

Syksyllä Niinisalossa järjestettävän NASTA Niksula 2018 -harjoituksen kurssit ovat olleet huippusuosittuja ja ne ovat jo täynnä, mutta ensi syyskuussa järjestettävän PikkuNASTA-harjoitus Savotar 2018 Arjen turvallisuus -kurssilla on vielä tilaa. Samoihin aikoihin järjestettävässä PikkuNASTA Fanni 2018 -harjoituksessa Oulussa on myös mielenkiintoisia kursseja, joilla on paikkoja vapaana. Kurssit löydät täältä.