23.10.2017 7.00

Reserviläisliitto jäseneksi Naisten Valmiusliittoon

Reserviläisliiton jäsenyyden myötä vuonna 1997 perustetun naisten vapaaehtoista maanpuolustusta ja koulutusta organisoivan yhteistyöjärjestön toiminta tavoittaa lähes 150.000 suomalaista naista.

Minnatar
Naisten Valmiusliiton NASTA-harjoitukset ovat erittäin suosittuja (Kuva: Hanna Honkavuo)
Reserviläisliitto on hyväksytty Naisten Valmiusliiton (NVL) 11. jäsenjärjestöksi. Valmiusliitto tunnetaan erityisesti naisille suunnatuista valtakunnallisista NASTA-valmiusharjoituksista, joihin toivotaan jatkossa mukaan myös Reserviläisliiton jäseniä.

Tavoitteena on saada entistä suurempi osa suomalaisista naisista innostumaan vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta ja kouluttautumisesta kokonaisturvallisuuden tehtäviin. Naisten Valmiusliiton pääsihteeri Kaarina Suhonen toivottaa uuden jäsenjärjestön tervetulleeksi mukaan toimintaan.

- Reserviläisliitto vahvistaa Naisten Valmiusliiton asemaa kokonaisturvallisuuden kouluttajana ja asiantuntijana. Uuden jäsenjärjestön kautta tavoitamme entistä suuremman joukon turvallisuudesta ja varautumisesta kiinnostuneita naisia, jotka voivat toimia myös kouluttajina ja erilaisissa johtotehtävissä.

37.000 jäsenen Reserviläisliitto on Suomen suurin maanpuolustusjärjestö. Liiton varapuheenjohtaja Terhi Hakola pitää erityisen tärkeänä vapaaehtoisen asepalveluksen suorittaneiden naisten saamista nykyistä laajemmin mukaan vapaaehtoiseen maanpuolustustyöhön ja -koulutukseen.

- Tuhatkunta naista suorittaa vuosittain asepalveluksen mutta vain pieni osa tästä joukosta on nyt mukana reserviläistoiminnassa ja -koulutuksessa. Reserviläisliitto tarjoaa armeijan käyneille naisille hyvät mahdollisuudet ylläpitää yleisestä kenttäkelpoisuutta sekä sodan ajan osaamista. Meillähän on paikallisyhdistys lähes Suomen jokaisella paikkakunnalla.

Naisten Valmiusliiton tarkoituksena on kehittää naisten turvallisuuteen ja varautumiseen liittyviä valmiuksia koulutuksen kautta sekä lisätä naisten mahdollisuuksia toimia häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Reserviläisliiton tehtävänä on puolestaan ylläpitää reserviläisten sotilaallista osaamista, yleistä kenttäkelpoisuutta sekä suomalaisten maanpuolustustahtoa. Reserviläisliiton toiminnassa on mukana suuri joukko sekä varusmiespalveluksen suorittaneita, että suorittamattomia naisia, muistuttaa Hakola.

Naisten Valmiusliiton tavoitteena on lisätä suomalaisten naisten tietoisuutta koulutuksien hyödyllisyydestä ja mahdollisuuksista. Sekä Hakola että Suhonen korostavat kaikkien naisten kouluttamisen olevan järjestöjen yhteinen tavoite - innostavaa koulutusta ja tehtävää löytyy sekä armeijan käyneille, että siviileille.