10.1.2019 11.42

Reserviläisliiton jäsenmäärä uudelle tuhatluvulle

Yli kaksi vuosikymmentä kestäneen, yhtäjaksoisen jäsenkasvun seurauksen Reserviläisliitto on nyt Suomen selkeästi suurin maanpuolustusjärjestö.

Liittokokous2018_lores
Reserviläisliitto käy vuoteen 2019 suurempana kuin koskaan. Kuva Hämeenlinnan liittokokoustapahtumasta marraskuulta 2018. (Kuva: Reserviläisliitto)
Reserviläisliiton jäsenmäärä nousi viime vuoden lopulla ensi kertaa yli 38.000 jäsenen tasolle.  Kehitys on poikkeava suomalaisessa järjestökentässä, sillä pääsääntöisesti niin järjestöjen kuin puolueidenkin jäsenmäärät ovat jo pidempään olleet laskussa.

Reserviläisliiton virallinen jäsenmäärä per 31.12.2018 oli 38.085 jäsentä, jossa on kasvua vuodentakaiseen tasan yksi prosenttiyksikkö. Jäsenistä oli aliupseereita 56, miehistöä 30 ja upseereita viisi prosenttia armeijaa käymättömien muodostaessa yhdeksän prosentin osuuden. Naisia jäsenistä oli 2.260 henkeä eli kuusi prosenttiyksikköä, joka sekin oli ennätysmäärä.
Jäseneksi liittyneitä kertyi vuoden 2018 aikana 2.790 henkilöä, joka oli hieman edellistä vuotta vähemmän mutta kuitenkin keskivertovuotta selvästi suurempi määrä. Vuodenvaihteessa Reserviläisliiton suurin maakunnallinen piiri oli Pirkanmaa 4.628 jäsenellään ja kakkossijalla Helsinki 4.112 jäsenellään.

Pitkään jatkuneen jäsenkasvun päällimmäisiksi syiksi Reserviläisliiton toiminnanjohtaja Olli Nyberg näkee suomalaisten halun tukea maanpuolustusta ja liiton paikallisyhdistysten merkityksellisen toiminnan, johon voi osallistua riippumatta iästä ja siitä, onko varusmiespalvelus suoritettu vai ei.

– Toimintamme on aina ollut monipuolista ja tarjonnut merkityksellisen kanavan osallistua maanpuolustukseen. Teimme kaksi vuosikymmentä sitten oikeat valinnat avatessamme toimintaamme ja jäsenyytemme kaikille maanpuolustustyöstä kiinnostuneille suomalaisille, Reserviläisliiton toiminnanjohtaja Olli Nyberg taustoittaa asiaa. Vuoteen 1995 saakka jäseneksi saattoivat liittyä vain reservin aliupseerit.

Myös Euroopan kiristynyt turvallisuusympäristö ja sotilaallisen aktiviteetin kasvu Suomen lähialueilla ovat tuoneet Reserviläisliitoon lisää jäseniä. Liitto on myös ollut paljon näkyvillä mediassa ja markkinoinut toimintaansa sosiaalisessa mediassa.

– Viimeisinä vuosina paljon jäseniä on saatu kohdennetulla somemarkkinoinnilla ja erilaisilla kampanjoilla. Esimerkiksi itsenäisyyspäivän tuntumassa toteutettu kampanjamme toi kolmisen sataa uutta jäsentä. Tämä kertoo, että maanpuolustuskeskustelussa kaivataan räväköitä mutta rakentavia puheenvuoroja. Lisäksi tarvitaan näkyvyyttä niissä medioissa, joita erityisesti nuoret käyttävät.

Reserviläisliiton ja muiden vapaaehtoista maanpuolustusta tekevien järjestöjen toiminnan pohjana on kuitenkin suomalaisten vahva maanpuolustustahto.

– Maanpuolustustahto on asia, jota ei voi keksiä tai hankkia mainoksilla. Viime kädessä on kyse siitä, että maanpuolustustahto on lähtöisin ihmisestä itsestään ja kanavoituu järjestöihin, kunhan nämä pysyvät kiinni ajassaan. Maanpuolustusjärjestöjen korkea jäsenmäärä kertookin omalta osaltaan suomalaisten korkeasta maanpuolustustahdosta analysoi toiminnanjohtaja Nyberg.

Lue lisää liiton jäsenmäärän kehityksestä