4.12.2018 13.55

Reserviläisliiton itsenäisyyspäivän huomionosoitukset

Tuttuun tapaan itsenäisyyspäivänä palkitaan vapaaehtoisessa maanpuolustustyössä ansioituneita kansalaisia. Tänä vuonna puolustusministeri on myöntänyt yhteensä 27 ansioristiä ja lisäksi Reserviläisliitto on myöntänyt 160 ansiomitalia.

RES ansiomitalit
Ansioristien lisäksi Reserviläisliiton hallitus myönsi 6.12. 60 Kultaista, 102 Hopeista ja 98 Pronssista ansiomitalia. (Kuva: Reserviläisliitto)
Puolustusministeri Jussi Niinistö on myöntänyt itsenäisyyspäivän päivämäärällä kolme Reserviläisliiton Ansioristiä soljen kera ja 24 Ansioristiä. Lisäksi liiton hallitus on myöntänyt 60 Reserviläisliiton Kultaista, 102 Hopeista ja 98 Pronssista ansiomitalia. Valtaosa myönnetyistä ansioristeistä ja osa ansiomitaleista luovutetaan huomenna Helsingin Glo Hotel Art -hotellissa järjestettävässä luovutustilaisuudessa, jossa on läsnä myös puolustusministeri Niinistö.

Reserviläisliiton arvokkaimman huomionosoituksen, vuonna 1982 perustetun Ansioristin soljen kera saavat tänä itsenäisyyspäivänä Suomen Reserviupseeriliiton aiempi varapuheenjohtaja ja Lapin reservipiirien pitkäaikainen toiminnanjohtaja Kai Leinonen Rovaniemeltä, Suomen Sotaveteraaniliiton toiminnanjohtaja ja järjestössä jo 1980-luvulta lähtien vaikuttanut Markku Seppä Mäntsälästä sekä Suomen Sotaveteraaniliiton Varsinais-Suomen piirin toiminnanjohtaja Osmo Suominen Turusta, joka on toiminut aiemmin mm. Reserviläisliiton varapuheenjohtajana sekä hoitaa tällä hetkellä Euroopan reservinaliupseerijärjestöjä yhdistävän CISOR-yhteistoimintajärjestön pääsihteerin tehtävää.

Reserviläisliiton vanhimmalla huomionosoituksella, vuonna 1976 perustetulla Ansioristillä palki-taan tänä itsenäisyyspäivänä mm. Puolustusvoimien komentopäällikkö, prikaatikenraali Kim Mattsson Helsingistä, liiton aiempi puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Savola Ähtäristä ja Kainuun prikaatin komentaja, prikaatikenraali Tuomo Repo Helsingistä. Molemmat Reserviläisliiton ansioristit pohjautuvat asetukseen.

Lisäksi itsenäisyyspäivänä on myönnetty runsaasti valtiollisia huomionosoituksia. Näiden jou-kossa on Reserviläisliiton aiemmalle varapuheenjohtaja Pirjo Koposelle myönnetty 4. luokan Vapaudenristi. Reserviläisliitto onnittelee kaikkia itsenäisyyspäivänä palkittuja ja ylennettyjä.

Kaikki Reserviläisliiton 6.12. myönnetyt huomionosoitukset löydät alta.