12.4.2018 14.15

Reserviläisliiton hallituksen kokous Vantaalla 14.4.

Hallitus käsittelee mm. viime vuoden toimintakertomusta, jäsen- ja talousasioita ja suunnittelee ensi vuoden toimintaa.

TerhiHakola
Reserviläisliiton hallitus tarkastelee seuraavassa kokouksessaan viime vuoden toimintaa ja taloutta ja ajankohtaisia asioita sekä suunnittelee ensi vuotta. Kuvassa eturivissä varapuheenjohtaja Rauno Hauta-aho (oik.), varapuheejohtaja Terhi Hakola (kesk.) ja hallitusedustaja Minna Nenonen. (Kuva: Reserviläisliitto)

Hallituksen kokouksen alussa esitellään tarkasteltavaksi liiton viime vuoden toimintakertomus, jonka jälkeen käydään keskustelua ja piirien hallitusedustajilla on tilaisuus esittää täydennyksiä kirjattavaksi niin piirinsä osalta kuin liittotasollakin. Toimintakertomuksella on tärkeä rooli liiton toiminnan läpinäkyväksi tekemisessä ja liiton varainhankinnassa. Toiminnallisesti viime vuosi oli erittäin monipuolinen.

Vuoden 2017 mittaan järjestettiin 7000 erilaista ampumatilaisuutta, joissa kirjattiin yli 55 000 osallistumiskertaa ja ammuttiinn 2,6 miljoonaa laukausta. Erilaisia liikunta- ja urheilutapahtumia järjestettiin 5600 kappaletta ja niissä kirjattiin 33 600 osallistumiskertaa.

Liiton panos Maanpuolustuskoulutusyhdistyksessä (MPK) oli erittäin vahva ja 43% MPK:n vapaaehtoistoimijoista oli liiton jäseniä. Viime vuonna Reserviläisliitto myös liittyi Naisten Valmiusliiton jäseneksi (NVL), jonka myötä NVL tavoittaa paremmin turvallisuuskoulutuksesta kiinnostuneita naisia.

Liiton kansainvälistä toimintaa leimasi vahvimmin CISOR-puheenjohtajuus, johon liittyen järjestettiin kaksi hallituksen kokousta ja sotilasmoniottelu Karjalan prikaatissa kesä-heinäkuun vaihteessa.

Liitto oli myös monin tavoin mukana tukemassa sotiemme veteraaneja. Yksittäisiä veteraanien auttamiskertoja kirjattiin 916. Lisäksi RES:m ja RUL:n oma keräystoiminta tuotti Sotiemme Veteraanit -keräyksessä 80 468 euroa. Maanpuolustusjärjestöjen jäsenille suunnattu kirjallinen lahjoituspyyntö tuotti tämän päälle 184 792 euroa.

Tiedotus tuotti tulosta

Aktiivinen mediaviestintä eri kanavissa oli tuloksekasta ja viimeisin tunnettuustutkimus mittasi liitolle 68 % tunnettuuden. Tiedotuksessa tehtiin yhteistyötä Kaiku Helsinki Oy:n kanssa ulkoisen tiedotuksen osalta ja sisäisen tiedotuksen osalta Viestintätoimisto Hietaniemen kanssa sekä toteuttiin UIM Oy:n kanssa facebook-kampanja, joka tavoitti yhteensä 262 000 nuorta miestä eli kolmanneksen 25-35-vuotiaista miehistä. Tiedotuksen ja yhdistysten kiinnostavan toiminnan myötä jäsenmäärä kohosi kaikkien aikojen ennätykseen 37 704 henkilöön.

Reserviläisliiton hallituksen kokouksia järjestetään kolme kertaa vuodessa. Viimeisimmän sääntömuutoksen myötä kokouksien määrä väheni ja liiton hallituksesta tuli vahvemmin strateginen toimielin. Hallituksen kokous myös päättää liiton tärkeimmän kokouksen eli sääntömääräisen liittokokouksen kutsumisesta koolle marraskuussa 2018.