6.6.2018 13.00

Reserviläinen, ota selvää paikallis- ja maakuntajoukoista!

Paikallis- ja maakuntajoukot tarjoavat aktiivisille reserviläisille mielenkiintoisia tehtäviä kaikkialla Suomessa ja niiden rekrytoinnissa hyödynnetään vapaaehtoisuutta.

MAAKK_harjoitus
Paikallisjoukoissa toimii osaavia, sitoutuneita ja oman toiminta-alueensa tuntevia reserviläisiä. (Kuva: Reserviläisliitto)
Oman poikkeusolojen tehtävänsä voi tarkistaa kysymällä asiaa Puolustusvoimien aluetoimistosta. Jos selviää, että aktiivinen ja osaava reserviläinen on vailla sijoitusta, hakeutuminen paikallis- ja maakuntajoukkoihin voi tarjota luontevan väylän kouluttautua ja saada poikkeusolojen sijoitus. Hakeutuminen tapahtuu ilmoittamalla halukkuudesta Puolustusvoimien aluetoimistoon, joka neuvoo eteenpäin ja informoi reserviläistä.

Paikallisjoukoissa on tehtäviä eri aselajien osaajille

Paikallisjoukot muodostuvat maakunnallisista pataljoonista ja ne vastaavat osaltaan alueensa puolustuksesta. Rauhan aikana paikallisjoukkoja voidaan hyödyntää myös Puolustusvoimien virka-aputehtävissä. Paikallisjoukkoihin kuuluu eri aselajien ja koulutushaarojen reserviläisiä. Kenties tunnetuin osa paikallisjoukkoja ovat maakuntakomppaniat, joiden tehtäviä ovat mm. erilaiset taistelu- ja kohteensuojaustehtävät. Paikallisjoukoista löytyy jalkaväen lisäksi mm. huolto-, viesti- ja pioneeriaselajin tehtäviä. Sotilaspoliisit koulutetaan pääsääntöisesti jo varusmiespalveluksessa suoraan paikallisjoukkoihin.

Paikallisjoukkoihin kuuluva sotilas on useimmiten vapaaehtoinen, osaava ja toiminta-alueensa hyvin tunteva reserviläinen. Paikallisjoukot kouluttautuvat kertausharjoituksissa, vapaaehtoisissa harjoituksissa sekä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) kursseilla.

Puolustusvoimien tarve ja aktiivisuus mahdollistavat sijoituksen

Sijoitukset tehdään aina operatiivisen tarpeen perusteella, mutta tärkeätä on, että paikallisjoukkoihin hakeutuva henkilö on motivoitunut, pystyy sitoutumaan vapaaehtoisiin harjoituksiin vähintään 1–3 viikonlopun verran vuodessa sekä suorittamaan vaaditut kuntotestit hyväksytysti. Kannattaa myös muistaa, että sijoituksen saamista voi edistää osoitettu aktiivisuus ja osaaminen MPK:n sotilaallista valmiutta palvelevilla kursseilla.