4.12.2017 10.55

Reserviläinen 8/2017 ilmestyi

Vuoden viimeisessä Reserviläisessä julkaistaan Reserviläisliiton ansioristillä soljen kera ja ansioristillä sekä liiton ansiomitaleilla Suomen itsenäisyyden satavuotispäivänä palkittavien henkilöiden nimet.

Kainulainen
Tulevana itsenäisyyspäivänä Reserviläisliiton ansioristillä soljen kera palkittava, vakuutusneuvos Harri Kainulainen puhumassa Kouvolan valtakunnallisessa maanpuolustusjuhlassa. (Kuva: Reserviläisliitto)
Puolustusministeri Jussi Niinistö on myöntänyt itsenäisyyspäivän päivämäärällä neljä Reserviläisliiton Ansioristiä soljen kera ja 27 Ansioristiä. Lisäksi liiton hallitus on myöntänyt 63 Reserviläisliiton Kultaista, 95 Hopeista ja 142 Pronssista ansiomitalia.

Suomen satavuotispäivänä Reserviläisliiton arvokkaimman huomionosoituksen, vuonna 1982 perustetun liiton ansioristin soljen kera saavat Eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Ilkka Kanerva Turusta, Sotavahinkosäätiön puheenjohtaja, vakuutusneuvos Harri Kainulainen Helsingistä sekä liittohallituksessa pitkän järjestöuran aikanaan tehneet sähköasentaja Jorma Mällinen Lappeenrannasta ja projekti-insinööri Martti Pohjasniemi Alavudelta.

Reserviläisliiton vanhimmalla huomionosoituksella, vuonna 1976 perustetulla Ansioristillä palkittaan tänä itsenäisyyspäivänä mm. asedirektiiviin liittyneessä edunvalvonnassa ansioituneet valtiovarainministeri Petteri Orpo Turusta ja Euroopan Parlamentin varapuhemies Anneli Jäätteenmäki Lapualta sekä Reserviläisliiton pitkäaikaiset yhteistyökumppanit teollisuusneuvos Kari Kallonen Helsingistä ja kaupunginjohtaja Jussi Pajunen Helsingistä. Molemmat Reserviläisliiton ansioristit pohjautuvat asetukseen.

Puolustusministeri Jussi Niinistö luovuttaa myöntämänsä ansioristit tiistaina 5.12. Helsingissä GLO Hotel Artin Jugend-salissa klo 11.00 alkavassa tilaisuudessa. Lisäksi liiton puheenjohtaja Ilpo Pohjola luovuttaa liiton myöntämiä ansiomitaleita.

Valtaosa Reserviläisliiton myöntämistä ansiomitaleista luovutetaan reserviläispiirien järjestämissä tilaisuuksissa Suomen itsenäisyyden satavuotispäivänä tai sen tuntumassa eri puolella Suomea. Liitteenä olevassa huomionosoituslistassa on lueteltuna kaikki palkitut niin, että ansiomitalien saajat on pääosin ryhmitelty liiton maakunnallisen piirijaon mukaisesti.

Reserviläinen on Suomen suurin alallaan

Reserviläisliiton ja Suomen Reserviupseeriliiton yhteinen jäsenlehti Reserviläinen on Suomen suurin maanpuolustusalan julkaisu, joka ilmestyy kahdeksan kertaa vuodessa. Lehden levikki on 60.000 ja sen jokaisella numerolla on keskimäärin 140.000 lukijaa.

Reserviläinen-lehti toimii myös aktiivisesti verkossa. Verkkolehteen kirjoitetaan ajankohtaisimmat maanpuolustusuutiset, Facebook-sivujen kautta saat heti tiedon uusimmista lehtijutuista ja Instagramissa @reservilainen tunnusta seuraamalla pääset mukaan mm. erilaisille juttukeikoille.

Reserviläisliiton palkitsemiset 06122017 (pdf) (108.3 KB)