2.5.2018 12.25

Reserviläinen 3/2018 ilmestyi

Vuoden kolmannesta Reserviläisestä voi lukea mm. liiton viime vuoden huikeasta jäsenkehityksestä, yhdistysjohdon koulutuksesta ja puheenjohtajan pohdintaa laajenevan kenttätyön rahoituksen turvaamisesta.

Res_ajankohtaista_3_2018_kuva
Liitossa tehdään tuloksekasta työtä reservin kenttäkelpoisuuden eteen. Kuva CISOR-sotilasmoniottelusta viime vuodelta. (Kuva: Reserviläisliitto)
Viime vuoden aikana Reserviläisliiton jäsenyhdistyksiin liittyi ja hyväksyttiin jäseneksi 3174 henkilöä, joka oli 507 henkilöä eli 19 % enemmän kuin vuonna 2016. Reserviläisliittoon kuului vuoden 2017 lopulla yhteensä 37 704 jäsentä, mikä on kaikkien aikojen korkein jäsenmäärä. Poikkeuksellisen vahvan jäsenkasvun takana nähdään yhdistysten erittäin aktiivinen jäsenhankintatyö, laadukas toiminta yhdistyksissä ja piireissä sekä liiton markkinoinnin ajoittain erittäin suuri näkyvyys mediassa ja somessa. Toinen vahva vetonaula oli paikallisyhdistysten ja maakunnallisten piirien aktiivinen ampuma- ja urheilutoiminta, jossa kirjattiin yhteensä 91 000 osallistumiskertaa.

Laajentuva kenttätyö vaatii lisävaroja

Kaikkiaan liiton toiminnan kulut olivat toimintavuonna 2017 yhteensä 848 175 euroa ja taloudellinen tulos muodostui 25 170 euroa alijäämäiseksi mm. graafisen ilmeen uusimisesta sekä aiempaa laajemmasta ostettujen palvelujen käytöstä johtuen. Reserviläisliitto tuki kattavasti omia piiriorganisaatioitaan, joiden hankintoja tuettiin yhteensä 24 350 eurolla. Lisäksi piiriorganisaatioita tuettiin kuukausittaisilla piirituilla ja suoritusperusteisilla tuilla yhteensä 104 800 eurolla. Erilaiset tuet muodostivat n. 18 % liiton kaikista kuluista.

Reserviläisliiton jäsenmäärä ja kenttätyö ovat olleet viimeisimmät vuodet hyvässä kasvussa ja näin ollen liittoa huolettaa kasvun kanssa samanaikaisesti pienentynyt valtionapu, joka oli viime vuonna 32 000 euroa.

Laki vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta mahdollistaisi jo nyt sopimuksen Puolustusministeriön ja Reserviläisliiton kanssa, jonka nojalla liitolle voitaisiin kohdentaa vakituisempi ja toiminnan kanssa tasapainoinen korkeampi valtionapu.

– Nimenomaan liiton kasvava piiri- ja yhdistystaso, jossa Puolustusvoimien valmiutta palveleva ampuma- ja urheilutoiminta tosiasiassa tehdään, saisi tarvitsemansa resurssin tällaisen järjestelyn myötä, Pohjola päättää tulevaisuutta pohtien.

Reserviläinen on Suomen suurin alallaan

Reserviläisliiton ja Suomen Reserviupseeriliiton yhteinen jäsenlehti Reserviläinen on Suomen suurin maanpuolustusalan julkaisu, joka ilmestyy kahdeksan kertaa vuodessa. Lehden levikki on 60.000 ja sen jokaisella numerolla on keskimäärin 140.000 lukijaa.
Reserviläinen-lehti toimii myös aktiivisesti verkossa. Verkkolehteen kirjoitetaan ajankohtaisimmat maanpuolustusuutiset, Facebook-sivujen kautta saat heti tiedon uusimmista lehtijutuista ja Instagramissa @reservilainen -tunnusta seuraamalla pääset mukaan mm. erilaisille juttukeikoille.