22.12.2017 18.20

RES:ltä edustus MPK:n puheenjohtajistoon

Reserviläisliiton varapuheenjohtaja Ismo Nöjd toimii myös MPK:n varapuheenjohtajana vuodet 2018–2019.

IsmoNöjd
Varapuheenjohtaja Ismo Nöjd on toiminut tänä vuonna liiton edustajan useissa eduskuntakuulemisissa. (Kuva: Reserviläisliitto)
Lakisääteisen Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) syyskokous oli koolla viime viikon torstaina. Ensi vuoden toimintaa ja taloutta koskevien päätösten ohella syyskokous valitsi MPK:n hallitukseen Aaro Mäkelän Suomen Reserviupseeriliitosta, Marko Patrakan Maanpuolustuskiltojen liitosta ja Robin Elfvingin Sinisestä Reservistä. Lisäksi MPK:n varapuheenjohtajaksi nimettiin Ismo Nöjd Reserviläisliitosta. Viikko sitten kohdalle osunut valinta on yhä mielessä elävästi.

Se oli mahtava juttu. Kaikki olivat yksimielisesti valintani takana. Olen jäsenjärjestöille erittäin kiitollinen saamastani luottamuksesta, Ismo Nöjd kertoo.

Nöjdin varapuheenjohtajuus MPK:ssa ajoittuu tärkeään vaiheeseen. Puolustusministeriön asettaman työryhmän selvitys maanpuolustuskoulutuksen uudelleenjärjestämisestä luovutettiin eilen. Reserviläisliitto kannattaa selvityksessä esitettyä MPK:n sotilaallisen koulutuksen siirtämistä puolustusvoimille mutta edellyttää lisävaroja kertausharjoituksille.

Selvityksessä kuvatun uudelleenjärjestelyn on kaavailtu voivan toteutua vuonna 2020. Eli käsillä on juuri nyt vaihe, jolloin asiaa työstetään ja haluan ehdottomasti vaikuttaa tähän, Nöjd hahmottaa.

Valtioneuvosto täydensi omalta osaltaan MPK:n hallintoa tällä viikolla nimeämällä hallitukseen Mervi Liimataisen Maanpuolustusnaisten Liitosta, Pasi Rantakarin Puolustusministeriöstä, Timo Ertolan opetus- ja kulttuuriministeriöstä sekä Jussi Korhosen Sisäministeriöstä. Lisäksi valtioneuvosto antoi jatkopestin itsenäisyyspäivänä everstiluutnantiksi ylennetylle Tapio Peltomäelle, joka toimii MPK:n puheenjohtajana myös seuraavat kaksi vuotta.

Mukana myös asedirektiivineuvotteluissa

Tekemistä Nöjdillä riittää myös Reserviläisliitossa, jossa hän on tiiviisti vaikuttamassa mm. EU:n asedirektiivin viemisessä kansalliseen lainsäädäntöön. Tavoitteena on saada lakiin ns. maanpuolustuspoikkeama, jonka turvin aselupia voitaisiin jatkossakin myöntää ns. reserviläiskivääreille maanpuolustukseen liittyvistä syistä ja reserviläisten ampumatoiminta voisi näin jatkua nykyisessä laajuudessa.

Esitys direktiivin viemisestä lainsäädäntöömme viedään eduskuntaan ensi keväänä ja tavoitteena on, että vapaaehtoisten reserviläisten ampumaharjoittelu voi jatkua, Nöjd selvittää.

Järvenpääläinen Nöjd on kokenut maanpuolustusvaikuttaja, jonka asema Reserviläisliiton varapuheenjohtajana, liittohallituksen jäsenenä ja MPK:n varapuheenjohtajana suo oivallisen tilaisuuden vahvistaa hallitustason tiedonkulkua järjestöjen välillä. Nöjd on aiemmin vaikuttanut MPK:n hallintovaliokunnassa ja tätä ennen henkilöstövaliokunnassa kaikkiaan yhteensä kymmenisen vuotta. Nöjd toimii vuoden loppuun asti Uudenmaan Reserviläispiiri ry:n puheenjohtajana. Taustaltaan Nöjd on lakimies ja sotilasarvoltaan yliluutnantti.