19.3.2017 12.00

Puolustusselonteon isot linjat kunnossa

Reserviläisliiton puheenjohtaja Ilpo Pohjola linjasi tänään liiton näkemyksiä eduskuntakäsittelyssä olevan puolustuselonteon osalta.

Sotilasmarssi 2013
Reserviläisliitto ei kaipaa Suomeen kodinturvajärjestelmää mutta haluaa vahvistaa paikallispuolustusta. (Kuva: Lauritsalan Reserviläiset)
Reserviläisliitto on menossa ensi viikolla Eduskunnan kuultavaksi puolustusselontekoon liittyen. Liiton puheenjohtaja Ilpo Pohjola linjasi tänään liiton näkemyksiä ja esityksiä puolustuksemme kehittämisen osalta. Pohjolan mukaan selonteon isot linjaukset ovat kunnossa.

- Selonteossa linjataan, että vahvuutta nostetaan 50.000 hengellä niin, että sodan ajan vahvuutemme nousee 280.000 henkilöön. Selonteossa on hieman epämääräisesti määritelty se, mitä tämä käytännössä tarkoittaa ja ovatpa jotkut epäilleet, että kyse on vain laskentatavan muutoksesta. Totean tässä liiton odotusarvona olevan, että sodan ajan joukkojen määrä nousee niin, että muodostamme lisää, reserviläisistä muodostettavia paikallispataljoonia. Että oikeasti vahvistamme paikallispuolustusta.

Reserviläisliitto on jo pari vuotta pitänyt esillä paikallispuolustuksemme vahvistamisen tarvetta Ukrainan tapahtumiin liittyen. Raisiossa puhunut Pohjola palautti mieleen, että Krimin niemimaalle ilmaantui vieraita joukkoja eikä kukaan tehnyt vastarintaa. Venäjä valtasikin Krimin käytännössä laukaustakaan ampumatta.

Puheenjohtaja Ilpo Pohjolan mukaan paikallispuolustusjärjestelmäämme kehittämällä on varmistettava, että Suomessa pystytään järjestäytyneeseen vastarintaan yllättävissä ja nopeissakin tilanteissa. Tehokkain ja edullisin tapa on lisätä paikallispataljoonien lukumäärää ja sijoittaa niihin vapaaehtoisia reserviläisiä.

- Näiden vuonna 2014 annettujen ja nyt puolustuspoliittisessa selonteossa olevien, julkisten tietojen perusteella voisi tavoitteeksi asettaa vähintään paikallispataljoonien määrän tuplaamisen niin, että niiden henkilövahvuus kasvaisi 30.000 henkilöllä. Erittäin hyvään tilanteeseen pääsisimme, jos paikallispuolustuksen vahvuutta kasvatettaisiin vielä toisella 30.000 hengellä, jolloin jokaisessa maakunnassa olisi jo kolme paikallispataljoonaa.

Selonteossa viitataan myös pohjoismaisiin kodinturvajärjestelmiin mutta uusille rakenteille Reserviläisliitto ei näe tarvetta. Olennaista on, että nykyistä paikallispuolustusjärjestelmää vahvistetaan ja se nojautuu jatkossa enemmän vapaaehtoisen maanpuolustustyön ja -koulutuksen varaan.

- Tässä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen roolin tulee olla erittäin merkittävä. Lisäksi järjestelmän tulee vahvasti nojautua reserviläisjärjestöjen kenttäkelpoisuutta ja ampumataitoja sekä maanpuolustustahtoa ylläpitävän toiminnan varaan. Näiden muodostama kokonaisuus on tehokkain ja edullisin tapa lisätä puolustuksemme tehoa sekä toimintavalmiutta ja -nopeutta. Tosin lisärahaa tämäkin vaatii eikä pelkästään MPK:lle vaan kaikille mukana oleville tahoille. Lisärahaahan on selonteossa varattukin runsaat 50 miljoonaa euroa, josta pieni osa voidaan varmasti korvamerkitä tähän käyttöön.

Reserviläisliiton puheenjohtaja Ilpo Pohjola puhui tänään Raision Reserviläiset ry:n lipunnaulaus ja -vihkimistilaisuudessa.

Puheenjohtaja Ilpo Pohjolan tervehdys 190317 (pdf) (140.2 KB)