10.2.2018 14.00

Puolustuksen toimivuus edellyttää asevientiä

Itsenäisen puolustuksen ylläpitäminen edellyttää omaa sotaväline- ja tarviketuotantoa sekä kykyä ylläpitää erilaisia järjestelmiä.

HakolaTurunMessuilla
Varapuheenjohtaja Terhi Hakola Turun messuilla viime elokuussa. (Kuva: Reserviläisliitto)
Suomessa on viime viikkoina käyty keskustelua aseviennin pelisäännöistä. Reserviläisliiton varapuheenjohtajan Terhi Hakolan muistuttaa, että sotilaalliseen liittoutumattomuuteen ja itsenäiseen puolustukseen perustuvan puolustuksemme toimivuus edellyttää omaa sotaväline- ja -tarviketuotantoa sekä kykyä ylläpitää erilaisia ase- ja muita järjestelmiä.

- Tätä tuotantokapasiteettia ja osaamista ei kyetä ylläpitämään vain Puolustusvoimien vuosittaisilla hankinnoilla ja ylläpitosopimuksilla vaan tarvittavan tuotantokapasiteetin ja osaamisen ylläpitäminen edellyttää sitä, että kalustoa, materiaalia ja erilaisia järjestelmiin liittyviä ylläpitopalveluita voidaan ja kyetään myymään myös ulkomaille.

Suomen puolustus pohjautuu yleisen asevelvollisuuteen ja suuren reservin, joiden avulla muodostetaan tarvittaessa 280.000 henkilön suuruiset sodan ajan joukot. Järjestelmän avulla pyritään puolustamaan koko valtakunnan aluetta myös pitkittyvän kriisin tilanteessa. Iisalmessa lauantaina puhuneen Hakolan mukaan erilaisen kaluston, materiaalin ja palveluiden suunnittelussa kyetään Suomessa ottamaan huomioon myös kansallisen puolustuksemme erityispiireet sekä sää- ja luonnonolosuhteet.

- Se, mikä toimii vaikkapa Arizonan autiomaassa ei välttämättä toimi talvisessa Suomessa.

IIsalmen Seudun Reserviläiset ry:n 60-vuotisjuhlaan osallistunut Hakola muistutti myös siitä, että suomalaisen aseviennin rajoitukset eivät juuri kansainvälistä asekauppaa hillitsisi mutta kansallista puolustustamme ne haittaisivat merkittävästi.

- Suomesta tapahtuvan aseviennin rajoittaminen ei siten maailman kriisialueilla juuri näkyisikään mutta oman puolustuksemme edellytyksiä nyt esillä olleet rajoitukset heikentäisivät merkittävästi ja myös elinkeinoelämämme kärsisi niistä. On toki itsestään selvää, että aseviennissä tulee noudattaa kansallista lainsäädäntöämme ja kansainvälisiä sopimuksia.

Varapuheenjohtaja Terhi Hakolan juhlapuhe 10022018 (pdf) (92.6 KB)