9.6.2018 14.00

Poliittinen tahto palautettava takaisin aselain valmisteluun

Puheenjohtaja Ilpo Pohjolan mukaan EU:n asedirektiivin johdosta esitettävät aselain muutokset eivät vastaa lainsäädäntötavoitettaan.

AmmuntaTutuksi
EU:n asedirektiivi rajoittaa pitkillä lippailla varustettujen puoliautomaatti-aseiden saatavuutta myös Suomessa. (Kuva: Turun Reserviläiset)
EU:n asedirektiivin pelättiin alun perin vievän mahdollisuudet reserviläisiltä vapaaehtoiseen ampumaharjoitteluun. Reserviläisjärjestöt ja puolustusjärjestelmäämme ymmärtävät päättäjät onnistuivat kuitenkin vaikuttamaan asiaan. Reserviläisliiton puheenjohtaja Ilpo Pohjola korostaa EU:ssa hyväksytyn asedirektiivin yhteensopivuutta Suomen puolustusjärjestelmän kanssa.

- Vuosi sitten toukokuussa EU:ssa hyväksytty lopullinen asedirektiivi sisältää ns. puolustuspoikkeaman eikä mitään asetyyppejä ole direktiivissä kategorisesti kielletty.

Pohjolan mukaan direktiiviä oltiin kaikkien osapuolten yhteisellä näkemyksellä tuomassa kansalliseen lainsäädäntöön suomalaisten lobbaama maanpuolustuspoikkeama kirkkaana mielessä.

- Lähtökohdaksi asetettiin Suomessa se, että aselakiin tehdään Eduskunnan aikanaan yksimielisesti päättämän, kansallisen edunvalvontatavoitteen hengessä vain direktiivin ehdottomasti edellyttämät muutokset ja, että reserviläisten ampumatoiminta voisi täten jatkua Suomessa pitkälti entisen mukaisena. Tästä lainsäädäntötavoitteesta ei ainakaan avoimesti mikään taho ollut eri mieltä.

Tyrmistys Reserviläisliitossa ja kansalaisten keskuudessa olikin suuri, kun luonnos hallituksen esityksestä aselain muuttamiseksi tuli tietoon kuukausi sitten.

- Kansallisen puolustuksen poikkeaman pohjalta myönnettävät aseluvat on rajattu esityksessä ja sen perusteluissa niin ahtaasti, että suuri osa reserviläisistä ei edes teoriassa voisi saada lupaa A-luokan aseeseen.

Mikkelissä tänään puhunut Pohjola korostaa, että vaivalla rakennetun ja puolustusjärjestelmämme kanssa yhteensopivan EU:n asedirektiivin suomia mahdollisuuksia ei saa hukata lainvalmisteluprosessin loppumetreillä, kuten hallituksen luonnoksessa uhkaa käydä.

- Kysynkin nyt, haluaako istuva hallitus jatkaa Suomen puolustusta vahvistavaa lainsäädäntötyötä aselakiin liittyen vai heikennetäänkö nyt laadittavalla lailla merkittävästi reserviläisten kykyä ylläpitää ampumataitoaan? Pitääkseen maanpuolustusta tukevan hyvän linjansa hallituksen pitää antaa entistä jämäkämpää ja tarkempaa poliittista ohjausta aselakia laativalle virkakoneistolleen. Näin meillä on vielä mahdollisuus saada sellainen aselaki, joka vastaa kansallista tahtotilaamme.

Suomessa on noin 900 000 asepalveluksen suorittanutta henkilöä, jotka ovat reservissä ja näistä 280 000:lla on poikkeusolojen tehtävä. Rajallisista resursseista johtuen vain 20 000 henkilöä vuodessa voidaan kouluttaa Puolustusvoimien kertausharjoituksissa. Niinpä mahdollisuus vapaaehtoiseen ampumaharjoitteluun on reserviläisarmeijaan perustuvan puolustusjärjestelmämme suorituskyvyn kannalta korvaamattoman tärkeä asia.
Seuraavat kuukaudet näyttävät, millaisiksi reserviläisten ampumaharjoittelumahdollisuudet Suomessa tulevat muotoutumaan.

Reserviläisliiton puheenjohtaja Ilpo Pohjola puhui tänään Suur-Savon maanpuolustusjuhlassa Mikkelissä.