16.4.2018 17.00

Pohjola tähtää toiselle kaudelle

Reserviläisliiton hallitus päätti liittokokouksen kutsumisesta koolle marraskuussa Hämeenlinnaan. Reserviläisliiton nykyinen puheenjohtaja, sotilasmestari Ilpo Pohjola tavoittelee kokouksessa toista kaksivuotiskautta liiton johdossa.

Pohjola Ilpo_001
Sotilasmestari Ilpo Pohjola tavoittelee toista puheenjohtajakautta liiton johdossa.
Reserviläisliiton kuluvan vuoden sääntömääräinen liittokous järjestetään 17.11. Hämeenlinnassa. Kokous on osa kaksipäivästä kokous- ja juhlaviikonloppua, joka järjestetään Hämeenlinnan Aulangolla yhdessä Maanpuolustusnaisten liiton kanssa. Tapahtuman yhteydessä vietetään myös Etelä-Hämeen Reserviläispiiri ry:n 60-vuotisjuhlia.

Reserviläisliiton liittokokous sisältää tällä kerralla myös puheenjohtavaalin. Oikeus asettaa ehdokkaita on liiton jäsenyhdistyksillä. Esitykset tulee tehdä kirjallisesti esim. sähköpostilla liiton toimistoon ja niihin voi liittää ehdokkasta koskevaa vaali-, markkinointi ja kuvamateriaalia. Käytännön syiden vuoksi esitykset tulisi tehdä syyskuun loppuun mennessä. Liitto tiedottaa ehdokkaista sitä mukaan kun esityksiä liittoon tulee.

Pohjolalla selvät tavoitteet tulevalle kaudelle

Puheenjohtaja Ilpo Pohjola on tyytyväinen kuluneeseen puoleentoista vuoteen. Liitto on osaltaan rakentanut maanpuolustusjärjestöjen verkostoa ja saanut edustajansa niin MPK:n varapuheenjohtajaksi kuin Naisten Valmiusliiton hallitukseenkin. Toiminnan saaman näkyvyyden myötä liiton jäsenmäärä on kasvanut. Lisäksi hallintoa on virtaviivaistettu ja yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen on panostettu.

– Liiton yhteiskuntasuhteiden työryhmästä on tullut tuloksekas foorumi. Liitto on tavannut ministereitä useasti ja olemme vakituinen lausunnonantaja maanpuolustuskysymyksissä, Pohjola luettelee.

Puheenjohtajakautta on kuitenkin vielä jäljellä yli puoli vuotta ja tehtävää työtä on pidemmäksikin aikaa.

– Liitto kaipaa monipuolisempaa rahoituspohjaa voidakseen paremmin tukea piirejään ja yhdistyksiään. Vähintään liiton valtionapu on saatava paremmin tasapainoon toimintamme volyymin kanssa, Pohjola perustelee.

Puheenjohtaja osoittaa myös rakentavan haasteen liiton viestinnälle. Pohjolan mukaan liiton jäsenkasvun turvaamiseksi liiton tunnettuuden tulee kasvaa, mikä puolestaan takaa sen, että liitto pitää asemansa yhteiskunnallisena vaikuttajana. Tulevaisuudessa Pohjola haluaa liiton vaikuttavan Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen parhaillaan valinkauhassa olevaan asemaan.

– MPK:lle on ehdottomasti turvattava riittävät resurssit koulutustehtävänsä täyttämiseen, Pohjola päättää.

Sotilasmestari Ilpo Pohjola kertoi ehdokkuudestaan viime lauantaina Vantaalla järjestetyssä liittohallituksen kokouksessa, jossa liittokokoussuunnittelun lisäksi käynnistettiin ensi vuoden toimintasuunnitelman ja talousarvion valmistelu. Jälkimmäisen pohjana käytetään 14,5 euron liittomaksua, jonka myötä maksuun olisi tulossa yhden euron korotus. Taustalla ovat Reserviläisliiton vuosien 2016 ja 2017 alijäämäiset, taloudelliset tulokset.