10.3.2018 17.00

Oltermannihiihdossa tutut joukkueet kärjessä

Puolustusvoimien vanhin urheilukilpailu, Oltermannin viestihiihto järjestettiin 28.2-1.3 Lappeenrannan Maasotakoululla.

Oltermanni 2018 Lappeenranta 096
Oltermanni-hiihdossa oli mukana myös reserviläisjoukkueita. (Kuva: Maarit Timonen)
Oltermannin hiihdolla on pitkät perinteet vuodesta 1933. Kilpailu sai alkunsa, kun eräs sotilasjohtaja keksi, että tarvittaisiin kilpailu, jossa sotilaan perustaidot tulisivat käytännössä testattua eli hiihtäminen, suunnistaminen ja maastossa liikkuminen sekä maasto-olosuhteissa selviytyminen Suomen arktisissa olosuhteissa.

Sotavuosina kilpailua ei järjestetty mutta vuodesta 1951 lähtien sitä on järjestetty yhtäjaksoisesti. Ensin Itäisen maanpuolustusalueen joukko-osastojen kesken ja vuodesta 2015 lähtien valtakunnallisesti. Kilpailun järjestävät vuorollaan Maavoimien joukko-osastot vuosittain eri puolilla Suomea. Tänä vuonna järjestelyvastuu oli Maasotakoululla Lappeenrannassa. Ensi vuonna kisataan Mikkelissä ja vuonna 2020 järjestelyvuorossa on Lapin alueen joukko-osastot.

Nyt mukana oli 20 joukkuetta kahdessa eri sarjassa: A-sarjassa kilpailivat Maavoimien varusmieskoulutusta antavat joukko-osastot ja Maanpuolustuskorkeakoulu sekä Merivoimat, joiden joukkueissa oli mukana henkilökuntaa, opiskelijoita ja varusmiehiä. B-sarjassa kilpailivat maakunnista kootut reserviläisjoukkueet sekä nykysääntöjen mukaan myös kaikki Puolustusvoimien hallintoyksiköt.

Oltermannin hiihto on lumipuvussa sotilassuksin toteutettava noin 90 kilometrin viestikilpailu. Viestikapulana käytetään rynnäkkökivääriä, jossa on mukana Oltermannille eli kilpailun johtajalle osoitettu viesti ja nykyisin GPS- laite kilpailun seurantaa varten. Kilpailussa hiihdetään matka kaksiosaisena takaa-ajona. Kuhunkin joukkueeseen kuuluu 15 henkilöä.

Kilpailun kulku, kilpailualue karttoineen ja lähtöpaikka julkaistaan joukkueiden johtajille kilpailua edeltävänä iltana. Tämän jälkeen joukkueet aloittavat kilpailureitin ja hiihto-osuuksien suunnittelun kukin tahollaan. Kilpailun ensimmäinen vaihe kestää 6-12h yön pimeimpinä tunteina otsalamppujen valossa. Joukkue käyttää yön aikana neljä - viisi hiihtoparia ja saapuu välimaaliin. Kilpailun toinen vaihe starttaa aamusta takaa-ajoperiaatteella päättyen joukkueen johtajan Oltermannille lukemaan viestiin maalissa. Vuonna 2018 Oltermanni oli Maavoimien operaatiopäällikkö prikaatinkenraali Jari Kallio.

Tämän vuoden kisaan oman mausteensa toi kireä pakkanen, parhaimmillaan hipoen kolmeakymmentä astetta. Purevassa pakkassäässä voittoihin hiihtivät Kainuun prikaatin ja Suur-Savon reserviläisten joukkueet. Tarkemmat tulokset löydät täältä.

Onnittelut voittajille!