29.11.2018 12.49

Nuorten maanpuolustustahtoa vahvistettava

Reserviläisliitto on huolissaan maanpuolustustahdon laskusta. Nuorille on avattava paremmin puolustusjärjestelmän perusteet ja toiminta.

reservilaisiakertausharjoituksissa
Reserviläisliitto kannattaa kertausharjoituksissa vuosittain koulutettavien reserviläisten määrän nostamista 28 000:een, jotta jokainen reserviläinen pääsisi kertaamaan sijoitusaikanaan. (Kuva: Reserviläisliitto)
Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan (MTS) tänään julkaiseman mielipidemittauksen mukaan suomalaisten maanpuolustustahto on laskenut. Kun vielä viime vuonna 72 prosenttia suomalaisista olisi puolustanut Suomea kaikissa olosuhteissa, on luku laskenut nyt 66 prosenttiin. Kannastaan epävarmojen osuus on kasvanut peräti viisi prosenttiyksikköä.

MTS on mitannut 1960-luvun lopulta lähtien vuosittain suomalaisten maanpuolustustahtoa ja muita puolustukseen liittyviä näkemyksiä. Viimeksi näin alhaisia lukemia mitattiin 1980-luvun loppuvuosina. Myös silloin kannastaan epävarmojen osuus nousi useita prosenttiyksikköjä.

Reserviläisliitto on huolestunut kehityksestä. Liiton varapuheenjohtaja Terhi Hakola muistuttaa, että nykyinen puolustusjärjestelmämme nojaa suomalaisten korkeaan maanpuolustustahtoon.

– Suomessa on Euroopan valtavirrasta poiketen käytössä laajamittainen, yleinen asevelvollisuus sekä suureen reserviin nojaava puolustusjärjestelmä. Näiden ylläpito on pidemmän päälle vaikeaa, jos maanpuolustustahto ei säily korkeana.

Tutkimuksen mukaan erityisen paljon on laskenut alle 25-vuotiaiden maanpuolustustahto. Enää hieman alle puolet nuorista olisi valmis puolustamaan Suomea sotilaallisesti, vaikka tulos näyttäisi epävarmalta. Lähes 40 prosenttia nuorista vastasi kysymykseen nyt kielteisesti, jossa on nousua vuodentakaiseen peräti yhdeksän prosenttiyksikköä.

– On vaikea sanoa, mistä näin suuri muutos johtuu. Se on kuitenkin selvää, että puolustusjärjestelmämme perusteita ja toimintaa on avattava paremmin nuorille suomalaisille. Faktahan on se, että Suomella on edelleen erittäin vahva ja koko valtakunnan alueen kattava, itsenäinen puolustus, jota monessa Euroopan maassa ihaillaan.

Tuoreessa vaaliohjelmassaan Reserviläisliitto esittää, että nyt vain miespuolista väestönosaa koskevia kutsuntoja laajennettaisiin ensi vaalikaudella myös naisia koskeviksi. Tätä on perusteltu mm. naisten alhaisella maanpuolustustahdolla. Hakolan mukaan myös nyt julkistettu tutkimus kertoo tästä.

–Tämänkin tutkimuksen mukaan naisen maanpuolustustahto on miehiä selvästi alhaisempi ja myös kannastaan epävarmojen osuus on suurempi. Puolustuksemme perusteista kutsunnoissa annettava informaatio varmasti vaikuttaisi tähän. Edelleen tulisi pohtia, mitä koululaitoksemme voisi tehdä paremmin suomalaisten korkean maanpuolustustahdon ylläpitämiseksi.

Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan (MTS) haastattelututkimuksessa selvitettiin kansalaisten mielipiteitä Suomen ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikasta. Tutkimuksen teki Taloustutkimus Oy MTS:n toimeksiannosta ja siinä haastateltiin noin tuhatta ihmistä. Haastattelut tehtiin 21.9 –7.10.2018. Tutkimuksen virhemarginaali on 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa. Vastaava tutkimus on tehty vuodesta 1970 alkaen vuosittain.