30.10.2018 16.06

Nijmegen on marssien kuningas

103. Vierdaagse marssitaan ensi heinäkuun puolivälissä. Nyt on oikea aika laittaa marssi kalenteriin ja käynnistää ennakkoharjoittelu.

Nijmegen2019_RES_verkkoartikkeli_kuva_JesperMoldvik
Edettäessä ryhmänä pitkällä marssilla tauot ja niillä tehtävät toimenpiteet on mietittävä tarkasti. Jokaisen on löydettävä itselle soveltuvin tapa rakkojen ehkäisemiseksi. Kuva (Jesper Moldvik, PAO Swedish Delegation)
Seuraava Viergdaagse marssitaan Hollannin Nijmegenissä 16.–19.7. 2019. Vierdaagse on maailman suurin marssitapahtuma ja sen odotetaan tänäkin vuonna keräävän vakiintuneeseen tapaansa yli 40 000 marssijaa eri puolilta maailmaa.

Joukkueessa askel on kevyempi

Nijmegenin marssille ilmoittaudutaan Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) koulutuskalenterissa , josta löydät myös tärkeät yhteys- ja lisätiedot.

– Kannustavaa ja suositeltavaa on, että reserviläisaktiivit osallistuvat marssille joukkueena, jossa on vähintään 11 henkilöä. Kannustavassa ryhmässä jaksaa paremmin sekä harjoitella että itse tapahtumassa. Lisäksi joukkueena marssivat saavat Nijmegen-ristin lisäksi myös joukkuekohtaisen mitalin, kurssinjohtaja Caspar von Walzel kannustaa.

Joukkueen muodostavien tulee ilmoittautuessaan ilmoittaa, mihin joukkueeseen kuuluvat. Joukkue koostuu vähintään 11 henkilöstä ja joukkueet nimittävät keskuudestaan joukkueenjohtajan. Erityisesti ensimmäistä kertaa osallistuville suositellaan osallistumaan osana joukkuetta. Delegaatio nimittää tarvittaessa joukkueen niille osallistujille, jotka haluavat osallistua joukkueessa, mutta jolla ei ole omaa joukkuetta.

Ilmoittautuminen päättyy 3.2.2019.

Ennakkoharjoittelu ehdoton vaatimus

Heinäkuisessa Nijmegenissä lämpörasitus on yleensä ollut tuntuva ja päivämatkat pitkiä vaihdellen noin 40–50 kilometrin välillä. Marssiosuudet alkavat aikaisin aamulla ja ne on suoritettava loppuun iltapäivän loppuun mennessä. Lisäksi alle 50-vuotiailla marssijoilla on oltava mukanaan vähintään 10 kilon painoinen kantolaite.

Jos et ole aktiivisesti liikkunut aikoihin, Nijmegen-kuntoon ei pääse kuukauden harjoittelulla. Sen sijaan sinun on sitouduttava kuukausien säännölliseen omaehtoiseen harjoitteluun. Ennen marssia on suositeltavaa kävellä 300–400 kilometriä ja sinun tulisi tehdä vähintään yksi kahden päivän marssiharjoitus, jossa kävelet peräkkäisinä päivinä 40 kilometriä. Lämpörasituksen vuoksi myös oman kehon nesteyttämiseen oikein pitkäkestoisessa rasituksessa on kiinnitettävä huomiota harjoittelussa. Lisäksi marssikengät on syytä ”kävellä sisään” ennen tapahtumaa.