18.11.2018 14.30

Naisten kutsuntoja harkittava

Varusmiessoittokunta
Hämeenlinnan valtakunnallisen maanpuolustusjuhlan musiikista vastasi Varusmiesoittokunta. (Kuva: Reserviläisiitto)
Reserviläisliitto on ollut mukana EU:n asedirektiivistä alun perin juontuvasta aselain muutoksesta prosessin alkuvaiheista saakka. Varsinainen aselain ja siihen liittyvien lakien muutosesitys on nyt edennyt eduskuntakäsittelyyn. Liitto seuraa asiaa ja osallistuu keskusteluun aktiivisesti jatkossakin.

Keskeinen edunvalvontatehtävämme on, että aselaki ei muutu lakiesityksestä ainakaan huonompaan suuntaan eduskuntakäsittelyn aikana ja että lakia täydentävän asetustekstin laatijoille välittyy eduskunnan tahto ja lain tarkoitus, totesi Reserviläisliiton puheenjohtaja Ilpo Pohjola.

Hämeenlinnassa tänään puhuhut Pohjola jatkoi, että aseluvan myöntämiseen liittyvä Puolustusvoimien puolto ja Poliisihallituksen lupakäytäntöä koskeva ohjeistus tulee tehdä niin, että lupaprosessi ei muodostu liian raskaaksi hakijoille. Reserviläisliiton kanta on, että reserviläisillä tulee jatkossakin olla oikeus hankkia reserviläiskivääreitä ja mahdollisuus säännölliseen ampumaharjoitteluun koko Suomen alueella.

Aselain lisäksi Reserviläisliitto tulee lähitulevaisuudessa osallistumaan aktiivisesti tuleviin eduskuntavaaleihin liittyvään keskusteluun viime perjantaina julkistetun eduskuntavaaliohjelman pohjalta.

Vaaliohjelmassamme pyrimme sitouttamaan tulevia päättäjiä mm. siihen, että Puolustusvoimien kertausharjoitusvuorokaudet nostetaan vastaamaan kohonnutta sodan ajan vahvuutta ja, että reserviläisjärjestöjen kanssa tehdään jatkossa vuosittaiset tulossopimukset, joissa asetetaan tavoitteet ja määritellään taloudellinen tuki reserviläisten kenttäkelpoisuutta ja suomalaisten maanpuolustustahtoa ylläpitävälle toiminnalle, Pohjola jatkaa.

Vaaliohjelman toinen vahva teema ovat naisten kutsunnat. Reserviläislitto ei halua luopua miesten yleisestä asevelvollisuudesta mutta näkee, että naisten kutsunnat tukisivat koko ikäluokan osallistamista maanpuolustukseen ja kokonaisturvallisuuteen.

Olemme sitä mieltä, että naisten kutsunnat ovat erinomainen väylä jakaa tietoa naisille sotilaallisesta maanpuolustuksesta ja yhteiskunnan kokonaisturvallisuudesta. Lähitulevaisuudessa näemme, miten päättäjät, kansalaiset ja naiset suhtautuvat ehdotukseemme, Pohjola päättää.

Eilen toiselle kaudelle, vuosiksi 2019–2020 Reserviläisliiton puheenjohtajaksi valittu Ilpo Pohjola puhui tänään Hämeenlinnan valtakunnallisessa maanpuolustusjuhlassa, joka samalla huipensi Reserviläisliiton ja Maanpuolustusnaisten Liiton yhteisen, kolmipäiväisen kokous- ja juhlatapahtuman. Päätösjuhla oli samalla Etelä-Hämeen Reserviläispiiri ry:n 60-vuotisjuhla.