8.4.2017 14.00

Naiset laajemmin mukaan puolustukseen

Reserviläisliiton varapuheenjohtaja Terhi Hakola täydentäisi nykyistä, vain miehiä koskevaa asevelvollisuusjärjestelmää yleisellä kansalaispalveluksella, joka koskisi myös naisia.

netti-Terhi-Hakola
Varapuheenjohtaja Terhi Hakola puhui 8.4.2016 Etelä-Pohjanmaan Reserviläisnaiset ry:n 20-vuotisjuhlassa. (Kuva: Reserviläisliitto)
Valtioneuvoston tuoreen puolustusselonteon yhteydessä käydyssä keskustelussa on esitetty nykyisen, vain miehiä koskeva asevelvollisuusjärjestelmän täydentämistä yleisellä kansalaispalveluksella, joka koskisi molempia sukupuolia. Reserviläisliiton varapuheenjohtaja Terhi Hakola muistutti Suomen perustuslain mahdollistavan tämän.

- On hyvä muistaa, että kaikkia kansalaisia koskeva velvollisuus puolustaa maata on kirjattu perustuslakiin. Tämä koskee niin miehiä kuin naisiakin. Suomen puolustusjärjestelmää olisi hyvä muuttaa niin, että se toimisi jatkossa paremmin perustuslain hengen mukaisesti.

Seinäjoella puhunut varapuheenjohtaja Hakola totesi juhlayleisölle, että vapaaehtoisen maanpuolustustyön puolella asia on jo aiemmin nähty laajemmin ja, että erityisesti Reserviläisliitto on jo yli kaksi vuosikymmentä liputtanut vahvasti naisten saamiseksi laajemmin mukaan maanpuolustustyöhön.

- Reserviläisliiton linjaratkaisu perustui siihen, että liitossa nähtiin vahvasti maanpuolustuksen olevan Suomessa koko kansan asia. Itsenäinen isänmaa ja sen turvaaminen yhdistää meitä kaikkia riippumatta sotilasarvosta, sukupuolesta tai iästä. Reserviläisliitossa naisten rooli on aina ollut merkittävä.

Hakola muistutti puheessaan myös hybridisodankäynnin uhasta sekä tarpeesta kehittää kokonaisturvallisuusorganisaatioita rakentamalla viranomaisille kriisiajan reservit. Näihin tarvitaan Hakolan mukaan runsaasti vapaaehtoisia naisia sekä miehiä, jotka ovat suorittaneet siviilipalveluksen tai siirtyneet reservistä täydennyspalveluksen piiriin.

- Kuten viime vuosina olemme nähneet, nämä uhat ovat lisääntyneet. On syntynyt hybridisodankäynnin uhka, jossa yhteiskuntaa yritetään lamauttaa myös monilla muilla tavoin kuin puhtaan sotilaallisin keinoin. Propagandalla ja valeuutisilla lamautetaan puolustustahtoa, verkkohyökkäyksillä lamautetaan kaikki tietoverkot ja yleistä infrastruktuuria tuhoamalla pyritään romahduttamaan koko yhteiskunnan toiminta. Tällä kaikella pyritään siihen, että antaudutaan ennen kuin ensimmäistäkään laukausta on ammuttu.

Varapuheenjohtajan Terhi Hakola puhui tänään Etelä-Pohjanmaan Reserviläiset ry:n 20-vuotisjuhlassa Seinäjoella.

Varapuheenjohtaja Terhi Hakolan juhlapuhe 080417 (pdf) (235.1 KB)