6.2.2018 8.10

Monitoiminainen laittoi maastotaitokurssin ennätyskuntoon

Reserviläisliiton jäsenet ovat vahvasti mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) ja Naisten Valmiusliiton (NVL) suosittuja naisten kursseja. Raision Reserviläiset Ry:n Päivi Tuhkalainen on yksi heistä.

PäiviTuhkalainen
Maastotaitokurssien koulutusrastien pyöriessä kurssinjohtaja Päivi Tuhkalainen ehti hetkeksi nuotiolle. (Kuva: Reserviläisliitto)
MPK Lounais-Suomen Talvi 2018 -harjoitus järjestettiin viime viikonloppuna Säkylässä. Osana harjoitusta järjestetyn naisten talvimaastotaidot -kurssin johti Päivi Tuhkalainen, joka on ollut Raision Reserviläiset ry:n jäsen viitisen vuotta ja vaikuttaa myös yhdistyksensä hallituksessa.

Maastotaitokurssin alkupalaverin jälkeen tavoitettu Tuhkalainen on tyytyväinen. Huolella valmisteltu kurssi pitää sisällään mm. yövaelluksen, lumikenkäsafarin ja majoittautumiskoulutusta. Pakkanen ja 20 sentin paksuinen lumipeite antavat viikonlopulle kirpakan mausteensa. Tällä kertaa kurssilla on osallistujia ennätyspaljon ja kokonaisvahvuus on 42 henkilöä.

"Ensikertalaisia on kyllä mukavasti", Tuhkalainen kertoo.

Talvimaastotaitokurssilla peräti 22 osallistujaa on ensimmäistä kertaa MPK:n kursseilla. Tuhkalainen näkee suosion takana onnistuneen markkinoinnin ja positiiviset kokemukset NVL:n harjoituksista.

"Sana on kiertänyt hyvin sosiaalisen median eri kanaviin. Naisten Valmiusliiton NASTA-harjoituksilla ollut myös tärkeä rooli", Tuhkalainen perustelee.

Hyvä porukka vetää moniin järjestöihin

Tuhkalaisen MPK-tausta on vahva ja ensimmäinen hänen 176:sta MPK-kurssistaan tuli käytyä jo vuonna 2004. Monitoiminaisella on kuitenkin jo pidemmän aikaa ollut monta rautaa tulessa ja Tuhkalainen vaikuttaa myös mm. Naisten Valmiusliiton Turun ja Porin alueneuvottelukunnan koulutusvastaavana ja työskentelee sotilaskodissa. Tätä pohtiessa herääkin kysymys, mikä motivoi toimimaan monissa järjestöissä vuodesta toiseen?

"Maanpuolustushenkinen positiivinen porukka, jonka kanssa tulee hyvin juttuun. Hyvä yhteistyö kurssivääpelin ja kouluttajien kanssa mahdollistava tämänkin kurssin", Tuhkalainen luettelee.

Näin varmasti on ja yhtä varmaa on, että vierivä kivi ei sammaloidu. Tuhkalaisen tähtäin onkin jo syyskuisessa NVL:n valtakunnallisessa NASTA NIKSULA 2018 -harjoituksessa, jossa hän tulee toimimaan koulutuspäällikkönä.

Reserviläisliitolla vahva rooli

Reserviläisliitto on yksi MPK:n perustajajäsenistä ja liitolla antaa vahvan panoksen käytännön koulutusjärjestelyissä. Yli 36 prosenttia MPK:n kouluttajista ja yli 43 prosenttia MPK:n muista vapaaehtoistoimijoista on Reserviläisliiton jäseniä.

Reserviläisliitto rohkaisee jäseniään toimimaan ja vaikuttamaan monissa järjestöissä. Naisille kohdennettua varautumis- ja turvallisuuskoulutusta löydät mm. MPK:n koulutuskalenterista lisäämällä tarkenteen "Naiset".