8.3.2018 9.40

Mediatulenjohtaja vaikuttaa printissä, verkossa ja somessa

Vuoden tykkimiesteko 2017 -palkinto tykistöaselajin hyväksi tehdystä ansiokkaasta työstä luovutettiin 9. helmikuuta Sirkka Ojalalle. Ojala tunnetaan parhaiten Tulikomentoja-lehden ja Pirkan Viestin päätoimittajana, mutta ehtii tehdä maanpuolustuksen kentällä paljon muutakin.

SirkkaOjalaPasiPasivirta
Suomen Kenttätykistön Säätiön myöntämä Vuoden tykkimiesteko 2017 -palkinto luovutettiin Sirkka Ojalalle Itsenäisen Suomen kenttätykistön ja Tykistökoulun satavuotisjuhlassa Santahaminassa. Palkinnon luovutti tykistön tarkastaja, eversti Pasi Pasivirta Puolustusvoimista. (Kuva: Puolustusvoimat)

9. helmikuuta luovutettu Vuoden tykkimiesteko -palkinto oli monella tapaa poikkeuksellinen. Paitsi, että Sirkka Ojala sai palkinnon tiettävästi ensimmäisenä naisena ja siviilinä, hän sai samalla ensimmäisenä Suomen kenttätykistön 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi uudistetun version kiertopalkinnosta, joka on K9FIN Moukari -panssarihaupitsin pienoismalli.

Tuntuu upealta, että kiertopalkintoon kiinnitettyyn ensimmäiseen laattaan on kaiverrettu nimeni, Ojala kertoo palkintoa kuvaillen.

Kyseessä on perinteikäs palkinto, joka myönnetään vuosittain taholle, joka on kehittänyt tai muuten ansiokkaalla tavalla edistänyt tykistöä. Palkinnon myöntää Suomen Kenttätykistön Säätiö. Palkinto pitää sisällään kiertopalkinnon lisäksi myös kunniakirjan ja stipendin. Palkinto luovutettiin Ojalalle komeissa puitteissa Itsenäisen Suomen kenttätykistön ja Tykistökoulun satavuotisjuhlassa, jossa olivat läsnä kutsuttuina myös puolustusministeri Jussi Niinistö ja Puolustusvoimain komentaja, kenraali Jarmo Lindberg.

Palkinnon takaa löytyy pitkä ura maanpuolustustyössä. Ojala on tullut mukaan reserviläistoimintaan 2000-luvun alussa Ikaalisten Reserviläiset ry:n ja Tampereen Seudun Reserviläisnaiset ry:n kautta. Hän on toiminut vuodesta 2011 lähtien Pirkanmaan reserviläispiirien jäsenlehti Pirkan Viestin päätoimittajana ja vastaa pirkanviesti.fi -verkkosivun ylläpidosta. Vuonna 2012 Ojala otti vastaan myös Tykkimiehet ry:n julkaiseman Tulikomentoja-lehden päätoimittajan tehtävät. Lisäksi Ojala vastaa myös useiden maanpuolustuksellisten FB-sivujen päivittämisestä ja toimii useissa yhdistyksissä.

Sirkka Ojala kiittää lehtien osaavaa toimituskuntaa, molempia lehtiä taittavaa Maj-Lis Krouvia, lukijoita ja yhteistyökumppaneita.

Reserviläisliitto onnittelee Sirkka Ojalaa tärkeästä tunnustuksesta.

K9FIN Moukari -kiertopalkintoon pääsee tutustumaan tänä vuonna lähemmin, kun Ojala antaa palkinnon näytteille muutaman kuukauden ajaksi Hämeenlinnassa sijaitsevaan Museo Militariaan. Museo tiedottaa asiasta tarkemmin, kun tiedetään, milloin palkinto on esillä museon näyttelyssä.