6.12.2018 15.46

Maanpuolustustoimijat saman katon alle maanpuolustuskeskuksiin

Puolustusministeri Jussi Niinistö nosti Reserviläisliiton huomionosoitusten luovutustilaisuudessa esiin ajatuksen maakunnallisista maanpuolustuskeskuksista.

PLM_niinisto_liitonpalkitsemistilaisuudessa_05122018
Puolustusministeri Jussi Niiinistö pohti liiton ansioristien jakotilaisuudessa maanpuolustuskeskuksien perustamista jokaiseen maakuntaan. (Kuva: Reserviläisliitto)
Muutaman vuoden takaisessa puolustusvoimauudistuksessa suljettiin säästösyistä useita varuskuntia ja moni maakunta jäi ilman varuskuntaa, mikä vaikeutti paikoitellen vapaaehtoista maanpuolustustyötä ja –koulutusta. Uudistuksella tavoitellut kiinteistösäästöt jäivät Niinistön mukaan myös olemattomiksi.

Puolustusministeri Jussi Niinistö esitti tervehdyksessään maanpuolustusjärjestöjen toimintaedellytyksien turvaamista maanpuolustuskeskuksilla, jonka suuntaisia ajatuksia myös
Reserviläisliitto on viimeksi tuoreessa vaaliohjelmassaan esittänyt.

– Olen yhtäältä puuttunut Senaatin rahastukseen, mutta toisaalta esittämässä maanpuolustustiloja – varuskunnallisia toimipisteitä tai pikemminkin maanpuolustuskeskuksia – kaikkiin maakuntiin. Miksi esimerkiksi Pohjanmaalla olevat maanpuolustajat ovat eriarvoisessa asemassa kuin Kymenlaaksossa, Niinistö pohtii tervehdyksessään.

Ministeri Niinistö näkee maanpuolustuskeskuksilla monia mahdollisuuksia.

– Se voisi toimia maakuntakomppanian harjoittelu- ja varastointitilana. Niin ikään alueelliset kertausharjoitukset – etenkin tehtäväkohtaiset – olisi mahdollista järjestää vakioidussa paikassa. Tarvehan lisääntyy Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen sotilaallisen koulutuksen siirtyessä reilun vuoden päästä puolustusvoimille. Ja jos jatkan ajattelua ääneen, maakunnalliset reserviläisjärjestöt saisivat toimintansa paljolti yhden katon alle, Niinistö visioi.

Ehdotus sai odotusten mukaisen vastaanoton Reserviläisliitosta.

– Tämä ehdotus löytyy vaaliohjelmastamme ja haluamme ajaa tätä eteenpäin. Yhteisissä puitteissa kaikkien tekeminen koituisi yhteisen tavoitteen hyväksi riippumatta siitä, missä järjestössä toimii. Myös käytössä olevat resurssit paranisivat monin paikoin merkittävästi, Reserviläisliiton toiminnanjohtaja Olli Nyberg tiivistää asiaa.

Ensi kevään eduskuntavaaleissa mahdollisesti uudelleen muotoutuva poliittinen kenttä tulee olemaan tärkeässä roolissa mahdollisten maanpuolustuskeskusten resurssien varmistamisessa. Reserviläisliitto kerää parhaillaan vaaliohjelmalleen tukea kaikkien puolueiden kansanedustajaehdokkailta tavoitteenaan turvata itsenäisen ja koko valtakunnan kattavan puolustusjärjestelmän ylläpitäminen myös tulevalla vaalikaudella.