24.10.2018 15.00

Maanpuolustusrekisterin käyttäjätunnukset uusitaan

EU:n tietosuoja-asetuksen johdosta kaikkien Maanpuolustusrekisterin nykyisten käyttäjätunnusten voimassaolo päättyy marraskuun lopulla. Yhdistysten ja piirien puheenjohtajat voivat hakea uusia tunnuksia liiton nettisivujen kautta.

Jasensihteerit_Kukkonen_Ruusuvuori
Maanpuolustusrekisterin pääkäyttäjä Päivi Ruusuvuori (oikealla) ja jäsensihteeri Virpi Kukkonen vastaavat Maanpuolustusrekisterin ylläpidosta Reserviläisliiton toimistolla. (Kuva: Reserviläisliitto)
EU:n tiesuoja-asetuksen vaatimien toimien johdosta kaikkien Maanpuolustusrekisterin nykyisten käyttäjätunnusten voimassaolo päättyy marraskuun lopussa. Niiden tilalle voi hakea uusia tunnuksia Reserviläisliiton sivuilta löytyvällä lomakkeella. Tunnusten hakuoikeus on liiton jäsenyhdistysten tai piirien puheenjohtajille, joille on tänään lähetetty uutiskirje asiasta.

– Rekisterin käyttäjätunnuksia voi hakea sellaiselle luottamus- tai toimihenkilölle, jolla on asemansa puolesta oikeus sekä tarve rekisterin ja sen sisältämien henkilötietojen käsittelyyn. Kullakin piirillä tai yhdistyksellä voi olla esimerkiksi 2-3 käyttäjätunnuksen omaavaa henkilöä, Reserviläisliiton toiminnanjohtaja Olli Nyberg selvittää.

Käyttäjätunnuksena tulee olla henkilökohtainen sähköpostiosoite, jonka tulee löytyä myös asianomaisen henkilön Maanpuolustusrekisterissä olevista henkilötiedoista. Tunnusten hakulomakkeessa on ilmoitettava kaikki pyydetyt tiedot, jotka asianomaisen yhteisön puheenjohtaja vakuuttaa lomakkeen viimeisellä rivillä oikeiksi. Tietojen oikeellisuus tarkistetaan lisäksi Maanpuolustusrekisterissä olevista henkilö- ja jäsentiedoista, joten niidenkin tulee olla ajan tasalla.

– Uudet tunnukset pyritään toimittamaan ennen marraskuun loppua. Jatkossa tunnukset ovat voimassa kaksi vuotta kerrallaan, jonka jälkeen niiden voimassaoloa pyydettäessä jatketaan, Olli Nyberg arvioi.

Tällä menettelyllä turvataan se, että toimivia käyttäjätunnuksia on vain niillä henkilöillä, jotka niitä edelleen tarvitsevat. Kaikki tunnukset oikeuttavat vain oman taustayhteisön henkilö- ja jäsentietojen käyttöön.

Rekisterin ylläpidosta vastaa Reserviläisliitto

Maanpuolustusrekisteri on Reserviläisliitto ry:n, Suomen Reserviupseeriliitto ry:n, Maanpuolustuskiltojen liitto ry:n ja Maanpuolustusnaisten Liitto ry:n yhteinen jäsenrekisteri , jossa ylläpidetään myös Reserviläisten ampumaturva- ja kuntokorttijärjestelmään liittyviä tietoja. Lisäksi Maanpuolustusrekisteri toimii em. järjestöjen jäsenlehtien tilaajarekisterinä.

Maanpuolustusrekisteri otettiin käyttöön vuonna 2014 ja sen käyttöön oikeuttavia tunnuksia on tällä hetkellä käytössä noin 1.500 kappaletta, joista noin tuhatta on käytetty kuluvan vuoden aikana. Vuoden 2018 alusta lähtien Maanpuolustusrekisterin ylläpitäjänä on toiminut Reserviläisliitto ry. Aiemmin rekisterinpitäjänä toimi Maanpuolustusyhtiö MPY Oy.