20.7.2018 15.42

Maanpuolustus ja kokonaisturvallisuus kiinnostivat SuomiAreenassa

Kuluneella kesäisellä viikolla maanpuolustusjärjestöjen piste tavoitti Porin SuomiAreenassa noin 5000 henkilöä ja houkutteli vapaaehtoisen maanpuolustuksen pariin uusia toimijoita.

Eemeli_Lappalainen_SuomiAreena2018_netti
Maanpuolustusjärjestöjen piste SuomiAreenassa sijaitsi Porin Etelärannassa Puolustusvoimien alueella. Satakunnan Reserviupseeripiiri ry:n puheenjohtaja Eemeli Lappalainen oli mukana viemässä vapaaehtoisen maanpuolustuksen viestiä SuomiAreenan kävijöille. (Kuva: Eemeli Lappalainen)
Kuluneen viikon ajan maanpuolustusjärjestöjen pisteellä on toiminut yhteensä 18 satakuntalaista vapaaehtoisen maanpuolustuksen aktiivia. Myös Puolustusvoimien Lounais-Suomen aluetoimiston esittelypiste sijaitsee samassa yhteydessä. Areena-viikon lähestyessä loppuaan tunnelmat ovat positiiviset.

– Viikon mittaan olemme esitelleet vapaaehtoista maanpuolustusta ja tehneet sille näkyvyyttä, muiden mukana Areenan eteen vahvan työpanokset tehnyt Satakunnan Reserviupseeripiiri ry:n puheenjohtaja Eemeli Lappalainen kertoo.

Kiinnostunutta väkeä on riittänyt.

– Pisteemme ohitse on kulkenut päivittäin noin tuhat henkilöä, joten viikon aikana pisteemme on tavoittanut noin 5000 henkilöä, Lappalainen jatkaa.

Tunnettuuden lisäksi keskustelut toivat myös reserviläistoimintaan mukaan uusia kasvoja. Satakuntalaisiin reserviupseeri- ja reserviläisyhdistyksiin liittyi uusia jäseniä ja Maanpuolustusyhdistykseenkin hakeutui kiinnostavien keskusteluiden myötä mukaan uusia toimijoita. Lisäksi Satakunnan maakuntakomppaniaan hakeutui motivoituneita reserviläisiä.

Järjestöjen paneeli hahmotti näköaloja vapaaehtoisille

SuomiAreenalla järjestettiin myös lukuisia kiinnostavia paneelikeskusteluja maanpuolustuksellisista teemoista, kuten Puolustusvoimien materiaalihankkeista ja maanpuolustustahdosta. Keskiviikko-iltana käytiin paneelikeskustelu vapaaehtoisten rooleista yhteiskunnan kokonaisturvallisuudessa, johon osallistuivat MPK:n, RUL:n, RES:n, NVL:n, MNL:n ja Lottaperinneliiton puheenjohtajat. Keskustelun yhtenä teemana oli yleinen varaamisrekisteri, joka määrittelisi nykyistä selvemmin osaaville vapaaehtoisille soveltuvia tehtäviä viranomaisten tukemisessa erilaisissa häiriötilanteissa.

– Keskustelu oli mielenkiintoinen ja jokainen järjestö sai hyvin tuotua esille omia argumenttejaan kokonaisturvallisuudesta, paneelia Porin kaupungintalon pihalla seurannut Lappalainen pohtii.

SuomiAreena järjestelyineen ja valmisteluineen vaati reserviläistoimijoilta mittavan työpanoksen ja helteisen viikon jälkeen on aika levähtää hetki ja pohtia viikon mittaan käytyjä keskusteluja.