28.6.2018 20.40

Lapin miehiä ei ikä paina

Kun tehtävät ja henkilökemiat osuvat kohdalleen, voi reserviläistoiminta pitää mukanaan kymmeniä vuosia. Rovaniemen Reserviläiset ry:ssä vaikuttavalla Pekka Laitilalla on mittarissa 78 vuotta ja Erkki Jääskeläisellä 80 vuotta. Reserviläistyö vetää yhä mukaansa.

PekkaLaitilaErkkiJaaskelainen_RovRes
Pekka Laitila (kuvassa vasemmalla) ja Erkki Jääskeläinen toimivat huoltotehtävissä CISOR-järjestön Suomen puheenjohtajuuskauden päätöstilaisuudessa Rovaniemellä 28.6–1.7.2018. (Kuva: Reserviläisliitto)
Lapin lennostossa kansainvälisiä reservinaliupseerijärjestöjä yhdistävän CISOR-kattojärjestön reserviläistoimijat tekevät parasta aikaa Suomen puheenjohtajuuskauden päätöstilaisuuden viimeisiä valmisteluja. Huoltotehtävissä toimivat herrat eivät ole ensimmäistä kertaa reissun päällä ja valmistelut käyvät varmalla otteella. Millaisista miehistä on kyse?

Monitaitureita ja yhdistysvaikuttajia

Erkki Jääskeläinen tuli reserviläistoimintaan vieressä seisovan Pekka Laitilan houkuttelemana. Viimeisimmät 10 vuotta on mennyt Rovaniemen reserviläisissä mm. huollon tehtävissä, piirin ampumahiihtoja järjestettäessä sekä hoitaessa Toramon reserviläiskeskusta. Lisäksi aikaa riittää hallitustyöhön sekä yhdistys- että piiritasolla.

– Tämä on jatkuvaa talkoilemista, Jääskeläinen kuvailee vaatimattomasti laajaa tehtäväkenttäänsä.

Jääskeläisellä on reserviläistoiminnan lisäksi myös vahva urheilujärjestötausta ja hän toimii edelleen TD-tehtävissä (teknisenä asiantuntijana) hiihtokilpailuissa.

Kaksikon nuorempi, Pekka Laitila, liittyi Rovaniemen Reserviläisiin jo vuonna 1964 ja maanpuolustustyöhön on tullut vankka side myös työn kautta. Laitila tuli töihin Lapin lennostoon vuonna 1964 ja hän eläköityi Puolustusvoimista vuonna 2004, jolloin aikaa reserviläistoiminnalle jäi taas enemmän. Luottamustehtäviäkin on kertynyt.

– Olen toiminut kuusi vuotta yhdistyksemme puheenjohtajana ja parasta aikaa istun Lapin reserviläispiirin hallituksessa, Laitila summaa.

Luottamustehtävien ja monen muun tehtävän päälle Laitilalla on kertynyt kokemusta kansainvälisestä reserviläistoiminnasta, josta on ollut oma hyötynsä CISOR-toiminnan järjestelyissä. Laitila on ollut mukana järjestämässä pohjoismaisten reserviläisten yhteistapahtumia Pohjois-Suomessa ja onpa takana myös yhdeksän viikon mittaista harjoitusta Ruotsissa Hemvärnetin reserviläisten kanssa.

Hyvä porukka ja seikkailunhalu pitää nuorena

Mikä sitten saa reserviläisen pysymään nuorena? Jääskeläisen mukaan mukava porukka ja halu vaikuttaa siihen, että tapahtuvat pyörivät.

– Jos ei järjestetä kilpailuja niin missä sitten kilpaillaan, Jääskeläinen tiivistää.

Pekka Laitila on samoilla linjoilla mutta löytää pohdinnan jälkeen vielä ytimekkäämmän selityksen kestävälle motivaatiolle.

– Seikkailunhalu, Laitila päättää hymyillen.