29.9.2017 13.00

Kun sankarit käyvät vähiin, on vaihdinvaihdon aika

Reserviläisliitto toteuttaa Suomen Sotaveteraaniliiton 60-vuotisjuhallisuuksiin liittyvän some-kampanjan.

Veteraanijulistekuva vaaka
Sotiemme veteraaneihin liittyvästä perinnetyöstä on tulossa jatkossa yhä merkittävämpi osa Reserviläisliiton toimintaa. (Kuva: Reserviläisliitto)

Suomen Sotaveteraaniliiton 60-vuotisjuhla on parhaillaan käynnissä Helsingin messukeskuksessa. Suomen suurimman veteraanijärjestön tasavuosijuhlallisuuksiin kuuluu lisäksi valtakunnallinen seppeleenlasku sankarihautausmaille eri puolilla Suomea sekä tervehdyskäynti jokaisen jäsenen luona. Veteraaneille luovutetaan vierailujen yhteydessä Puolustusvoimien ylipäällikön, tasavallan presidentti Sauli Niinistön ja rouva Jenni Haukion allekirjoittama kunniakirja.

Reserviläisliitto on mukana tukemassa Sotaveteraaniliiton juhlavuoden poikkeuksellisen haastavia järjestelyitä. Tammenlehvätunnuksen omavia jäseniä on lähes 10.000 ja sankarihautoja yli 600 eri puolilla maata. Tavoitteena on laskea seppeleet mahdollisimman monelle hautausmaalle.

- Valtaosa Reserviläisliiton jäsenyhdistyksistä tekee veteraanityötä. Suomen Sotaveteraaniliiton juhlavuoden osalta tämä tarkoittaa käytännössä kunnia- ja lippuvartioiden sekä seppeleenlaskujen ja niihin liittyvien kuljetusten järjestämistä yhdessä muiden maanpuolustusjärjestöjen kanssa. Myös veteraanivierailuita tuetaan mahdollisuuksien mukaan, kertoo Reserviläisliiton veteraaniyhteistyöryhmää vetävä Osmo Suominen.

Sotiemme veteraaneja on vielä elossa noin 16.000 ja heidän keski-ikänsä on 93 vuotta. Monin paikoin veteraaniyhteisöjen käytännön toimintaa hoidetaan jo nyt Reserviläisliiton ja muiden maanpuolustusjärjestöjen jäsenten voimin. Jatkossa veteraanien perinteen vaaliminen on yhä keskeisempi osa tätä työtä.

- Veteraaniperinteen hoitaminen tulee jatkossa olemaan yksi Reserviläisliiton tärkeimmistä tehtävistä, johon kaikki halukkaat ovat tervetulleita mukaan. Tästä tehtävästä muistutamme suomalaisia Kun sankarit käyvät vähiin, on vaihdinvaihdon aika -somekampanjalla, joka on parhaillaan käynnissä, työryhmän puheenjohtaja Osmo Suominen taustoittaa.

Lisätietoja liiton veteraanityöstä löydät täältä.