6.9.2018 15.30

Kokonaisturvallisuus kokosi koko ikäluokan nuoret Ähtärissä

Ähtärissä käynnistyivät eilen poikkeukselliset Puolustusvoimien kutsunnat. Samanaikaisesti vuonna 2000 syntyneiden kutsuntojen kanssa järjestettiin kokonaisturvallisuustapahtuma, joka toi kutsuntojen yhteyteen paikallisesti koko ikäluokan.

Ahtari_kokonaisturvallisuustapahtuma_2018_0509
Etelä-Pohjanmaan Pelastuslaitoksen henkilöstö kertoi kiinnostuneille nuorille, miltä toiminta tulipalotilanteessa tuntuu. (Kuva: Reserviläisliitto)
Lakisääteiset kutsunnat ja palvelukseen määräämiset koskivat vain miespuolista ikäluokkaa, mutta Pirkanlinnassa pidetyissä kutsunnoissa koko ikäluokka pääsi nyt seuraamaan kutsuntapäivän käynnistymistä ja sai tietoa kokonaisturvallisuudesta. Monipuolinen päivä sisälsi mm. paneelin, jossa nuoret saattoivat kysyä turvallisuuteen liittyvistä aiheista. Paneelissa olivat mukana mm. KTT Heli Häyrinen Vaasan yliopistosta ja kyberturvallisuuden professori Jarno Limnell. Iltapäivällä päästiin tutustumaan kokonaisturvallisuuden järjestöihin ja omia tietojaan saattoi testata erilaisilla toimintapisteillä.

Tapahtuma järjestettiin monen toimijan yhteistyönä. Mukana olivat mm. Pohjanmaan poliisilaitos, Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri, pelastuslaitos, Etelä-Pohjanmaan reservipiirit ja puolustusvoimat. Myös Ähtärin kaupungin panos oli tärkeä.

Ähtärin kaupunki pohti, kuinka voitaisiin tavoittaa koko nuori ikäluokka ja he ovat olleet aktiivisesti mukana tukemassa tapahtuman järjestelyjä. Varsinainen idea kokonaisturvallisuustapahtuman tuomisesta kutsuntojen yhteyteen on noussut pohdinnoista, miten nuoret voitaisiin aktivoida yhteisen turvallisuuden tekemiseen, puolustusvoimien Pohjanmaan aluetoimiston päällikkö everstiluutnantti Mika Piiroinen kertoo.

Vastaava tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran viime keskiviikkona Perhon kutsuntojen yhteydessä. Tulevaisuus näyttää miten nuoret saadaan mukaan eri turvallisuustoimijoiden piiriin.