29.9.2016 8.53

Kansanedustaja Mika Kari ehdolla puheenjohtajaksi

Lahden Reserviläiset ry esittää kansanedustajaa ja Eduskunnan puolustusvaliokunnan varapuheenjohtajaa Mika Karia valittavaksi Reserviläisliiton seuraavaksi puheenjohtajaksi.

MikaKari_pieni
Puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja Mika Kari ilmoitti itse yhdistykselleen kiinnostuneensa Reserviläisliiton puheenjohtajuudesta.

Reserviläisliiton puheenjohtajuutta on lähtenyt tavoittelemaan lahtelainen kansanedustaja Mika Kari (SDP). Hän on puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja, hallintovaliokunnan jäsen ja vapaaehtoisen maanpuolustuksen neuvottelukunnan jäsen. Näissä valiokunnissa ja neuvottelukunnassa hän on toiminut vuodesta 2011 alkaen.

- Tarjoan suoran vaikuttamisen kanavan Reserviläisliiton edunvalvonnalle. Kansanedustajana minulla on laajat kontaktit liiton edunvalvonnan kannalta tärkeisiin suuntiin, Kari sanoo.

Mika Kari tahtoo kehittää Reserviläisliiton ja sen jäsenistön edunvalvontaa maanpuolustuksen kentältä aina lainsäädäntöön asti.

- Eduskunnan puolustusvaliokunnan varapuheenjohtajana minulla on vuosien aikana rakentuneet toimivat ja henkilökohtaiset yhteydet puolustusministeriöön ja pääesikuntaan sekä hallintovaliokunnan jäsenenä mm. aselupa- ja ampumaratalainsäädännön valmisteluun, Kari täsmentää.

Paljon töitä yksimielisen asedirektiivilausunnon eteen

Pariisin terrori-iskujen jälkeen EU-komissio esitti asedirektiiviin muutosta, jonka myötä ns. reserviläiskiväärit olisi kielletty yksityishenkilöitä. Näitä, puoliautomaattisia kivääreitä on arvioitu olevan Suomessa kymmeniä tuhansia. Reserviläisliiton keväällä tekemän selvityksen mukaan vajaalla 15.000 Reserviläisliiton jäsenellä on kotonaan reserviläiskivääri.

Kansanedustaja Mika Kari on aktiivisesti toiminut sen puolesta, että Suomelle saataisiin lupa poiketa reserviläiskiväärien ja niissä käytettävien lippaiden osalta EU:n ampuma-asedirektiivistä koulutettuun reserviin pohjautuvan puolustusratkaisumme johdosta.

- Olin viemässä Suomen kantaa eteenpäin sekä puolustusvaliokunnassa että hallintovaliokunnassa huomioiden erityisesti reserviläistoiminnan tarpeet. Tapasin lausunnon valmistelijoita ja pyrin vaikuttamaan reserviläistoiminnan kannalta myönteisen ratkaisun löytämiseksi. Lopulta saimme reserviläistoimintamme tarpeet huomioivan Suomen kannan yksimielisenä EU:n neuvottelupöytiin.

Kari painottaa, ettei ollut ”läpihuutojuttu” päästä kansallisella tasolla yksimielisyyteen asedirektiiviasiassa, vaan sen eteen piti tehdä paljon töitä, keskustella ja avata Suomen puolustusratkaisun vaativia erityistarpeita eri tahoille ja henkilöille. Työtä kannatti tehdä, sillä yksimielisyys oli erityisen tärkeää lausunnon vaikuttavuuden kannalta.

- Suomen EU-virkamiehilta on tullut yksimielisyydestä kiitosta, edunvalvonta siellä päässä on huomattavasti helpompaa yksimielisen Suomen puolesta, se antaa tarvittavaa lisävoimaa lausunnollemme, Kari kertoo.

Asedirektiivin muutosesityksen käsittely jatkuu EU:ssa edelleen ja päätöstä asiasta odotetaan loppuvuonna. Tämän jälkeen sen velvoitteet on vietävä kansalliseen lainsäädäntöön.

Puheenjohtajavaali marraskuussa

Reserviläisliiton seuraava puheenjohtaja valitaan liiton sääntömääräisessä syyskokouksessa, joka järjestetään 19.11. Lappeenrannassa osana Jalustintuntumalla-liittokokoustapahtumaa. Kaksi kautta puheenjohtajana ollut Mikko Savola ei ole enää käytettävissä tehtävään perhesyistä johtuen.

Mika Karin lisäksi puheenjohtajaehdokkaiksi ovat ilmoittautuneet tähän mennessä , ja  Jari Multisilta. Reserviläisliiton hallitus on pyytänyt yhdistyksiltä ehdotuksia puheenjohtajaksi syyskuun loppuun mennessä. Muista ehdokkaista tiedotetaan heti kun yhdistyksiltä tulee virallisia ehdotuksia puheenjohtajavaaliin.

Lue Mika Karin pidempi haastattelu täältä.