13.3.2017 7.00

Kansa haluaa Gripenin

Suomen Hornet-hävittäjät tulevat tiensä päähän vuosina 2025–2030. Kantar TNS Oy selvitti Reserviläisliiton toimeksiannosta, mikä on suomalaisten suosikki uudeksi Ilmavoimien uudeksi monitoimihävittäjäksi.

Gripen+E+Roll+Out
Uusi Saab Gripen E on ehdolla Suomen uudeksi monitoimihävittäjäksi. (Kuva: Saab)
Tarjolla on viisi erilaista monitoimihävittäjää Ruotsista, USA:sta ja Ranskasta sekä yhteiseurooppalainen Eurofighter Typhoon -hävittäjä. Suosituimmaksi hävittäjätyypiksi kyselyssä osoittautui ruotsalainen JAS Gripen, jonka valitsisi seuraavaksi monitoimihävittäjäksemme 21 prosenttia suomalaisista. Kakkossijalle ylsi yhdysvaltainen Super Hornet, jonka hankinnan kannalle kallistui 15 prosenttia vastanneista. Hännille jäi ranskalainen Dassault Rafale, jonka hankintaa kannatti vain kaksi prosenttia vastanneista.

Reserviläisliiton jäsenten näkemykset ovat samansuuntaisia. Liiton jäsenkyselyssä selvisi, että neljännes reserviläisistä hankkisi seuraavat hävittäjät länsinaapuristamme. Kakkossuosikiksi reserviläisten keskuudessa nousi kisan ennakkosuosikki, yhdysvaltainen F-35 -häivehävittäjä 16 prosentin kannatuksellaan. Ranskalainen vaihtoehto on myös reserviläisten keskuudessa epäsuosituin, sillä jäsenkyselyyn osallistuneista vain yksi prosenttia kallistuisi valinnassa Dassault Rafale -monitoimihävittäjään.

Epävarmoja paljon

Molemmissa tutkimuksissa epävarmojen osuus nousi huomattavan suureksi. TNS Kantarin Gallupissa lähes 40 prosenttia (39%) ei osannut ottaa hankintaan kantaa ja reserviläistenkin keskuudessa 30 prosenttia kyselyyn osallistuneista ei osannut valita suosikkiaan. Molemmissa ryhmissä kolme prosenttia vastaajista ei hankkisi mitään nyt tarjolla olevista vaihtoehdoista nykyisten 62 Hornet-hävittäjän seuraajaksi.

Parhaillaan on käynnissä Hornet-hävittäjien seuraajaehdokkaiden läpikäynti. Tavoitteena on korvata vuodesta 2025 alkaen käytöstä poistuvan Hornet -kaluston suorituskyky monitoimihävittäjään perustuvalla ratkaisulla. HX-hävittäjähanke on noin 15 vuoden projekti, jossa varsinainen hankintapäätös on tehtävä 2020-luvun alussa.

Kantar TNS Oy:n tutkimusaineisto kerättiin tietokoneavusteisin puhelinhaastatteluin. Haastattelujen kokonaismäärä on 1.002. Tutkimusotos muodostettiin monivaiheisella ositetulla otannalla ja aineisto kerättiin 23.1 – 3.2.2017 välisenä aikana. Haastateltu joukko edustaa maamme 15 vuotta täyttänyttä väestöä (15 – 79 -vuotiaat) pl. Ahvenanmaan maakunnassa asuvat. Tutkimustulosten virhemarginaali on noin kolme prosenttiyksikköä suuntaansa. Kantar TNS Oy on toteuttanut tutkimuksen Reserviläisliitto ry:n toimeksiannosta.

Reserviläisliiton jäsenkysely lähetettiin kaikille sähköpostiosoitteen antaneille jäsenille. Vastauksia saatiin 3267. Vastaukset kerättiin 13.-19.2.2017 aikavälillä. Liitteenä oleva materiaali on median vapaasti käytettävissä.

Uuden torjuntahävittäjän hankinta (pdf) (964.4 KB)