13.6.2016 10.00

Kaksi vuotta kansainvälisyyttä

CISOR-järjestön puheenjohtajuus siirtyi Reserviläisliiton vastuulle lippujuhlapäivänä Sloveniassa. Kaksivuotisella kaudella järjestetään kuusi kansainvälistä tilaisuutta ja sotilasmoniottelu.

CISOR Slovenia Ig 2016
Slovenian puheejohtajakauden päättyessä CISOR-lippu ja puheenjohtajuus luovutettiin Suomelle 4.6.2016 Igissä Sloveniassa. (Kuva: CISOR)
- Puheenjohtajamaan vaihtotilaisuus pidettiin slovenialaisen protokollan mukaan. Tilaisuudessa oli slovenialaista melankoliaa ja perinnettä, CISOR:n uusi puheenjohtaja Ilpo Pohjala kuvailee viikonlopun tapahtumaa.

Slovenian puheenjohtajuuden päättänyt lämminhenkinen tilaisuus aloitti Reserviläisliiton kaksivuotisen puheenjohtajuuskauden. Tämä on ensimmäinen kerta, kun Suomella on puheenjohtajavastuu.

- Tavoitteenamme on kehittää CISOR:n hallintoa, koulutusjärjestelmää sekä hankkia uusia jäsenmaita, Pohjola linjaa.

Uusien jäsenmaiden hankkimiseksi CISOR-organisaatio on yhteydessä muutamiin maihin ja niissä oleviin reservinaliupseerien järjestöihin.

- Tsekki on veljesjärjestömme CIOR:n uusi puheenjohtajamaa, tavoitteenani on saada yhteistyö reservin aliupseerien ja reserviupseerien kesken kansainvälisesti yhtä hyvälle tasolle kuin Suomessa.

Pohjolan toiveissa on myös saattaa Reserviläisliiton muita tapahtumia CISOR-jäsenmaiden tietoisuuteen.

RES_Cisor2016_pieni- Esimerkiksi RESUL:n Talvijotos on saanut aivan oman ulottuvuutensa kansainvälisten kilpailijoiden myötä. Samaa toivon myös muille tapahtumillemme, Ilpo Pohjola sanoo.

Esittelyssa Suomen puolustusratkaisu

Ensimmäinen Reserviläisliiton järjestämä CISOR-tapahtuma, Suomen puolustusratkaisu -kongressi järjestetään 13. - 16.10.2016 Helsingin Santahaminassa. CISOR-jäsenmaille esitellään Puolustusvoimia, Suomen yleiseen asevelvollisuuteen ja suureen reserviin perustuvaa puolustusratkaisua sekä maamme turvallisuuspoliittista asemaa.

Muita Reserviläisliiton puheenjohtajakauden tapahtumia ovat:

• Hallituksen kokous 9. - 12.2.2017, Jääkärirykmentti, Sodankylä
  • Sotilasmoniottelu 26.6 - 2.7.2017, Karjalan Prikaati, Vekaranjärvi
  • Hallituksen kokous 5. - 8.10.2017, Kaakkois-Suomen Rajavartiosto, Lappeenranta
  • Hallituksen kokous, 8. - 11.2.2018, Rannikkolaivasto, Turku
  • Puheenjohtajuuden vaihtotilaisuus 28.6. - 1.7.2018, Lapin Ilmatorjuntarykmentti, Rovaniemi

Kaikki tilaisuudet järjestetään varuskunnissa ja ne ovat kMPK:n kursseja. Kurssi-ilmoittautuminen on käynnissä.

CISOR - Confédération Interalliée des Sous-Officiers de Réserve on yhteistyöjärjestö, joka yhdistää reservin aliupseereita ja heitä edustavia järjestöjä lähinnä Euroopassa. Järjestön puheenjohtajana toimii Suomen puheenjohtajuuskauden ajan Ilpo Pohjola, pääsihteerinä Osmo Suominen ja valiokuntien puheenjohtajina Annukka Jokipii sekä Minna Nenonen.

Reserviläisliiton CISOR-puheenjohtajuutta hoidetaan pitkälti vapaaehtoisvoimin. Järjestelyihin kaivataan lisää osaavia ja kielitaitoisia reserviläisiä sekä muita suomalaisia. Erityisesti tarvitaan ranskankielentaitoisia henkilöitä sekä henkilöitä, jotka kykenevät ottamaan vastuuta sosiaaliseen mediaan ja CISOR:n nettisivujen ylläpitoon liittyvistä asioista.

Asiasta kiinnostuneita pyydetään lähettämään sähköpostia osoitteeseen toimisto@reservilaisliitto.fi niin, että postissa kerrotaan lyhyesti kielitaidosta sekä henkilön muusta osaamisesta. Vapaaehtoistehtäviä löytyy sekä valtakunnantasolta että yksittäisiin tapahtumiin liittyen.

Lisätietoja:
Slovenian puheenjohtajuuden luovutus Suomelle -video