15.3.2017 10.03

Jäsenpuukkojen postitus alkaa

Reserviläisliiton tämän vuoden jäsentuote on käsintehty reserviläispuukko. Ensimmäinen erä jäsenpuukkoja postitetaan tilaajilleen viikolla 12.

RES-puukko
Reserviläisliiton tämän vuoden jäsentuotteen, reserviläispuukon suosio yllätti puukontekijä Matti Kosken. (Kuva: Reserviläisliitto)
Reserviläisliiton jäsenten toiveesta tämän vuoden jäsentuote on käyttöesine: puukko, joka on suunniteltu reserviläistoiminnan näkökulmasta. Tammikuun lopulla toimitettujen jäsenlaskumaksujen yhteydessä kerrottiin mahdollisuudesta tilata oma reserviläispuukko maksamalla 79 euroa ylimääräistä jäsenmaksun suorittamisen yhteydessä.

Maaliskuun puoleenväliin mennessä jäsenpuukkoja on tilattu jo lähes 1.400 kappaletta, joista ensimmäiset 300 lähtevät postiin ensi viikon lopulla. Tämän jälkeen puukkoja postitetaan noin kuukauden välein niin, että puukot lähetetään maksujärjestyksessä. Koko kertynyt tilausmäärä saadaan toimitettua kesän loppuun mennessä.

Kotimainen taidonnäyte

Reserviläisliiton jäsenpuukon on suunnitellut kauhavalainen Matti Koski. Hänen yhden miehen yrityksensä Kauhavan Puukkopaja myös valmistaa jokaisen puukon. Koski tekee kahvat täysin itse mutta puukon terät ja helat tulevat Laurin Metallista. Koski kuitenkin viimeistelee jokaisen terän niin, että sen vuoluominaisuus paranee.

Reserviläispuukon terä on valmistettu 90 mm:n laadukkaasta, kiillottamattomasta hiiliteräksestä ja kiinnitetty visakoivusta tehtyyn kahvaan. Puukko lepää parkitussa, ruskeassa nahkatupessa. Puukko ja tuppi on koristeltu Reserviläisliiton tunnuksilla. Terään on kaiverrettu liiton nimi.