7.12.2017 8.56

Itsenäisyyspäivänä kunniavartio jokaisella sankarihaudalla

Itsenäisen Suomen täyttäessä sata vuotta pyrittiin järjestämään kunniavartio jokaiselle sankarihaudalle. Tampereen Kalevankankaalla tätä tehtävää hoiti 6.12. yli 700 vapaaehtoista miestä ja naista.

Kalevankangas06122017
Tampereen Kalevankankaalla jokaisella sankarihaudalla seisoi 6.12. kunniavartiohenkilö, jotka Puolustusvoimat oli varustanut maastopuvuilla. (Kuva: Reserviläisliitto)
Itsenäisyytemme satavuotista taivalta on kuluvan vuoden mittaan juhlittu ja muisteltu monin eri tavoin. Koko maan alueella näkynyt, maanpuolustusjärjestöjen yhteinen Nuku Rauhassa -hanke oli yksi juhlavuoden suurimmista tapahtumakokonaisuuksista. Satavuotisjuhlallisuudet huipentuivat eilen Suomen sadantena itsenäisyyspäivänä valtakunnalliseen kunniavartioon.

Alunperin Tampereella syntyneen ajatuksen idena oli, että jokaisella maamme sankarihaudalla seisoisi 6.12.2017 kunniavartiossa mahdollisimman saman ikäinen henkilö kuin vainaja oli kaatuessaan. Tavoite ei ollut aivan vaatimaton, sillä vuosien 1939-1945 sodissa menehtyi lähes 95.000 suomalaista miestä ja naista.

Vapaaehtoisia etsittiinkin pitkin syksyä eri puolilla Suomea lukuisten järjestöjen ja loppuvaiheessa myös median kautta. Vapaaehtoisten löytäminen ei pääsääntöisesti ollut vaikeaa mutta joissain isoissa kaupungeissa ei ihan jokaiselle sankarihaudalle vapaaehtoista löytynyt. Syynä tähän oli osittain sen, ettei valtakunnallista organisaatiota ja toimintamallia ollut vaan kunniavartiot toteutettiin jokaisella paikkakunnalla itsenäisesti ja paikkakuntakohtaisin järjestelyin.

Juhlavuoden teemana Yhdessä

Tampereella tavoite saavutettiin. Jokaiselle Kalevankankaan sankarihautausmaan yli 700 sankarihaudalle oli löydetty kunniavartiomies tai -nainen seppeleenlaskuseremonian ajaksi. Puoli tuntia kestäneessä tilaisuudessa esiintyi Tampereen Työväenyhdistyksen soittokunta ja Simo Hautamäen johtama Juhlakuoro. Seppeleenlaskusta vastaisivat Tampereen varuskunta ja kaupunki sekä kansalaisjuhlatoimikunta. Juhlapuheen piti kaupunginjohtaja Lauri Lyly.

Valtioneuvoston Suomi 100 vuotta -hankekokonaisuuden teemana oli Yhdessä. Tampereella laskettiin teeman mukaisesti seppeleitä laajasti erilaisille hautamuistomerkeille. Sankariristin lisäksi seppeleensä saivat Kaatuneiden vapaussoturien ja Vakaumuksensa puolesta kaatuneiden haudat sekä Ruotsalaisen prikaatin ja Karjalaan jääneiden vainajien muistokivet. Laskijoina puolestaan oli laaja kirjo erilaisia kansalaisjärjestöjä alkaen Tampereen Reserviupseereista ja päätyen Tampereen SDP:n kunnallisjärjestöön.

Kalevankankaalle oli kokoontunut tuhansia tamperelaisia seuraamaan itsenäisyyspäivän seremonioita ja seppeleenlaskuja, joka myös osaltaan kuvasti Talvi-, Jatko- ja Lapin sotien koko kansaa yhdistävää luonnetta. Tungokseen täynnä ollut Kalavankankaan hautausmaa kertoo omalta osaltaan hyvin siitä, että vuosien 1939-1945 sankaritarina yhdistää edelleen laajasti suomalaisia ikää, sukupuoleen, yhteiskuntaluokkaan ja poliittisiin näkemyksiin katsomatta. Maanpuolustus on Suomessa edelleen koko kansan asia.

Reserviläisjärjestöillä merkittävä rooli

Reserviläisjärjestöillä oli valtakunnallisen kunniavartion järjestämisessä ja toteuttamisessa mittava rooli muttei kuitenkaan järjestämisvastuuta, vaikka normaalivuosina reserviläisjärjestöt pitkälti vastaavat monin paikoin itsenäisyyspäivän ja muiden kansallisten juhlapäivien järjestelyistä erilaisten yhteistyökumppanien kanssa. Aiemmin vastuu oli veteraanijärjestöillä mutta sotiemme veteraanien ikääntyessä tehtävä on yhä enenevässä määrin jo siirtynyt reserviläisjärjestöille.

Yksinomaan Reserviläisliiton puitteissa järjestettiin vuoden 2016 aikana lähes 750 kunniavartiota ja lähes 500 seppeleenlaskua sekä lähes sata erilaista maanpuolustusjuhlaa, joihin osallistui tai, joita seurasi kymmeniä tuhansia suomalaisia eri puolilla maata. Näin mittavaan toimintaan antaa hyvät eväät liiton koko valtakunnan kattava, 326 paikallisyhdistyksen organisaatio sekä yli 37.000 henkilön kokonaisjäsenmäärä, joka on jatkuvassa kasvussa.

Reserviläisliitto kiittää kaikkia 6.12.2017 kunniavartiossa olleita suomaisia.