29.10.2017 13.00

Hybridisodankäynnin uhkaan varauduttava paremmin

Yli puolella reserviläisistä ei ole sodan sijoitusta. Tätä joukkoa voitaisiin puheenjohtaja Ilpo Pohjolan mukaan hyödyntää mm. hybridiuhkien torjumisessa.

Sotilasmarssi 2013
Reserviläisliitolla on yli 37.000 jäsentä ja koko maan kattava organisaatio. (Kuva: Lauritsalan Reserviläiset)

Reserviläisliiton puheenjohtaja Ilpo Pohjola esittää, että hybridisodankäynnin uhkiin varauduttaisiin paremmin. Pohjolan mielestä hyvä keino olisi sijoittamattoman reservin nykyistä laajempi koulutus ja hyödyntäminen.

- Hybridiuhka ilmiönä on niin monipolvinen ja hajautettu, että sijoittamaton reservi näyttää rakenteeltaan ja osaamiseltaan parhaana vastinkappaleena tälle uhalle. Mielestäni on Suomen etu, että huolehdimme sijoittamattoman reservin kouluttamisesta hybridiuhkien torjumiseksi piiri- ja yhdistystasolla, Maanpuolustuskoulutusyhdistykseen toki tukeutuen.

Puolustusvoimien sodan ajan vahvuus on lähivuosina nousemassa 280.000 henkilöön, joista yli 96 prosenttia on reserviläisiä. Parikkalan Reserviläiset ry:n 80-vuotisjuhlassa puhunut Pohjola korosti, että vain noin kolmannes asepalveluksen suorittaneista reserviläisistä on nyt sijoitettuna sodan ajan joukkoihin.

- Haluan kuitenkin muistuttaa, että Suomessa on edelleen 620.000 koulutettua mutta sodan ajan tehtäviin sijoittamatonta reserviläistä ympäri Suomenniemen. Uskon, että tämä suuri joukko, jota kutsun tässä puolustuksemme neljänneksi portaaksi, voisi olla merkittävä ja maan eri kolkkiin sopivasti hajautettu resurssi hybridiuhan torjumiseksi.

Hybridisodankäyntiin kuuluu mm. propagandaa ja informaatiovaikuttamista, yleisen infrastruktuurin ja tietoverkkojen toiminnan häiritsemistä, uhkaavia sotaharjoituksia ja sotilaallisia provokaatioita sekä tunnuksettomien joukkojen käyttöä. Uusien uhkakuvien ja lähialueidemme sotilaallisen tilanteen kiristymisen johdosta Suomessa on mm. mahdollistettu aiempaa nopeammin koolle kutsuttavat kertausharjoitukset, nostettu puolustusbudjettia sekä ajoittain lisätty Puolustusvoimien valmiutta.

Suomen puolustus nojaa edelleen yleiseen asevelvollisuutteen ja sen kautta muodostettuun, suureen reserviin, johon kohdistuvaa kertausharjoituskoulutusta tuetaan laajalla vapaaehtoistoiminnalla ja -koulutuksella. Särkisalmen Kisapirtillä juhlapuheen pitänyt Ilpo Pohjola muistutti siitä, että vapaaehtoisella maanpuolustustyöllä ja -koulutuksella on jo nyt erittäin merkittävä rooli osana puolustusjärjestelmäämme.

- Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen parille tuhannelle kurssille ja koulutustapahtumiin osallistui viime vuonna yli 33.000 reserviläistä. Vapaaehtoispohjalta koulutettujen reserviläisten määrä oli siten noin kolmanneksen suurempi kuin Puolustusvoimien kertausharjoituksissa koulutettujen määrä.

Etelä-Karjalan Reserviläispiirissä toimiva, vuonna 1937 perustettu Parikkalan Reserviläiset ry on yksi Reserviläisliiton vanhimmista jäsenyhdistyksistä.

Puheenjohtaja Ilpo Pohjolan juhlapuhe 29102017 (pdf) (83.3 KB)