30.8.2017 13.30

Elokuun Reserviläinen ilmestynyt

Vuoden viidennessä Reserviläinen-lehdessä kerrotaan mm. Reserviläisliiton uudesta messuilmeestä, jota testattiin viikonloppuna Turun messuilla.

Messuilla
Varsinais-Suomen reserviläispiirin puheenjohtaja Simo Saarikallio ja toiminnanjohtaja Erkki Lehmus sekä liiton varapuheenjohtajan Terhi Hakola Turun messuilla valokuvausseinän edessä. (Kuva: Reserviläisliitto)
Reserviläisliitossa käynnistyi viime syksynä graafisen ilmeen kokonaisuudistus, jonka myötä liiton ilme on muuttunut internetissä, sosiaalisessa mediassa ja kaikissa painotuotteissa. Loppumetreillä uudistettiin liiton yleisesite ja messuilme, jotka otettiin käyttöön viime viikonloppuna Turun messuilla. Maakunnalliseen messutapahtumaan liittyi ennen näkemättömän laaja markkinointikampanja. Väkeä houkuteltiin liiton osastolle koko sivun ilmoituksella Turkulainen-ilmaisjakelulehdessä sekä some-mainoksella, joiden avulla tavoitettiin varovaisesti arvioiden 300.000 varsinaissuomalaista.

Reserviläisliiton uusi ilme on hyvin näyttävä, tunteita herättävä ja ohikulkijat pysäyttävä. Messuteltan sisäseinällä komeilee liiton alkuvuodesta julkaistuista iskulauseista tuttu ”maata voi puolustaa mies tai nainen, mutta ei sivustakatsoja” kuvitettuna kypärällä, jossa on miehen ja naisen tunnukset.

- Ihmiset pysähtyivät katsomaan messuteltan slogania. Teksti ja kuvitus eivät ole tavanomaisia vaan niitä on pakko hetken miettiä, kertoo Varsinais-Suomen reserviläispiirin toiminnanjohtaja Erkki Lehmus, joka pitkälti vastasi osaston valmistelusta sekä toiminnan käytännön pyörittämisestä messuilla.

Reserviläisliiton messuosastolle houkutteli ihmisiä myös valokuvausseinä, jota kuvittaa kaksi leijonaa metsässä ja teksti: Mieluummin päivä leijonana kuin tuhat lampaana.

- Valokuvaseinä herätti mielenkiinnon ja toimi hyvin. Ihmiset pysähtyivät ottamaan kuvan joko pelkästä seinästä tai itsestään ja kaveristaan seinän edessä.

Lehmus suosittelee ottamaan jatkossa suunnittelussa huomioon, että messuosastolla on riittävän suuri tila käytössä, sillä ruuhkaa syntyy helposti kun paljon ihmisiä pyörii teltalla ja valokuvaseinän luona sekä kulkee ohitse liiton messukokonaisuuta ihastellen.

- Turun messuilla varasin noin 15 m x 10 m tilan ja silti välillä tuntui olevan ruuhkaa, Lehmus selventää.

Valokuvausseinän lisäksi Reserviläisliiton messuosastolla oli uusia esitteitä, piirilehtiä ja kaksi puristusvoimamittauspistettä. Tarvittava tila saatiin käyttöön yhdistämällä kaksi isoa messutelttaa toisiinsa.

- Varasimme puristusvoimamittauusta varten noin 2.000 tuloskorttia ja kaikki menivät viikonlopun aikana, Lehmus naurahtaa ja jatkaa, että osastolla kävi paljon enemmänkin ihmisiä, mutta kaikki eivät halunneet mitata puristusvoimaansa.

Reserviläisliiton uuden ilmeen on suunnitellut helsinkiläinen mainostoimisto Folk ja sen tavoitteeksi asetettiin mm. räväkkyys, tunteiden herättäminen sekä aiempaa parempi erottuminen muista maanpuolustusjärjestöistä ja -tahoista. Uutta ilmettä on markkinoitu erityisesti Facebookissa ja kohderyhmänä ovat olleet 25-35-vuotiaat nuoret miehet, jotka muodostavat tällä hetkellä valtaosan Puolustusvoimien sodan ajan joukkoihin sijoitetuista reserviläisistä.

Myös liiton esite- ja messumateriaalin tilaus- ja toimitusjärjestelmä on kesän aikana uudistunut. Tilauksia ei enää tehdä liiton toimistoon vaan ne hoidetaan internetissä toimivassa, verkkokauppatyyppisessä järjestelmässä. Kaikki materiaali on kuitenkin yhdistyksille ja piireille edelleen maksutonta niin, että liitto maksaa myös lähettämisestä aiheutuvat kulut. Lue tarkemmat ohjeet tilaamisesta Reserviläinen 5/2017 -lehdestä.

Reserviläinen on Suomen suurin alallaan

Reserviläisliiton ja Suomen Reserviupseeriliiton yhteinen jäsenlehti Reserviläinen on Suomen suurin maanpuolustusalan julkaisu, joka ilmestyy kahdeksan kertaa vuodessa. Lehden levikki on 60.000 ja sen jokaisella numerolla on keskimäärin 140.000 lukijaa.

Reserviläinen-lehti toimii myös aktiivisesti verkossa. Verkkolehteen kirjoitetaan ajankohtaisimmat maanpuolustusuutiset, Facebook-sivujen kautta saat heti tiedon uusimmista lehtijutuista ja Instagramissa @reservilainen tunnusta seuraamalla pääset mukaan mm. erilaisille juttukeikoille.