30.6.2018 17.15

CISOR-puheenjohtajuus siirtyi Belgialle Rovaniemellä

CISOR:in työtavat digitalisoituivat ja urheilutoiminta kehittyi Suomen kaudella. Belgian johdolla jatketaan samalla linjalla sekä tavoitellaan järjestölle virallisempaa roolia eurooppalaisessa reserviläiskoulutuksessa.

cisor_presidency_handover_rovaniemi_2018
CISOR:in puheenjohtajuus siirtyi eteenpäin, kun Reserviläisliiton puheenjohtaja Ilpo Pohjola luovutti CISOR:in lipun Belgian jäsenjärjestön puheenjohtaja Michel d'Alessandrolle. (Kuva:Reserviläisliitto)
Puheenjohtajuuden vaihtotapahtuma huipentui Jääkäriprikaatissa Rovaniemellä tänään kello 16.00, kun Reserviläisliiton puheenjohtaja Ilpo Pohjola luovutti CISOR:in lipun Belgian Koninklijke Nationale Unie der Reserve Onderofficieren van Belgiën -järjestön puheenjohtaja Michel d’Alessandrolle. Väistyvä puheenjohtaja oli jäähyväispuheessaan tyytyväisellä mielellä.

– Onnistuimme tavoitteissamme luoda tehokkaammin toimiva ja viestivä CISOR, jolla on yhtenäinen koulutusohjelma, Pohjola tiivistää.

Uusi puheenjohtaja d’Alessandro antoi tunnustusta Suomen työlle ja kertoi Belgian puheenjohtajuuden tavoitteista.

– Suomen puheenjohtajuus ammattimaisti ja modernisoi CISOR:in johtamista. Tätä kehitystä haluamme osaltamme jatkaa, d’Alessandro kertoo.

Jämäkän sisäisen työskentelyn lisäksi Belgian visiona on vahvistaa CISOR:in yhteistyötä kansainvälisten järjestöjen kanssa.

– Kaudellamme tavoittelemme virallista asemaa Nato Reserve Force Committee:ssa, d’Alessandro jatkaa.

Reserviupseerien kattojärjestö CIOR:in kanssa tavoitellaan niin ikään virallista yhteistyötä e-learningin ja siviili–sotilas -yhteistyön eteenpäin viemiseksi. Tavoitteena on lisäksi viimeistellä Kanadan ja Viron CISOR-täysjäsenyydet ja laajentaa järjestön läsnäoloa sosiaalisessa mediassa Facebookista myös LinkedIniin.

Työkokousten aiheena e-learning, urheilu ja säännöt

Puheenjohtajuuden vaihtotapahtuma järjestettiin Rovaniemellä Jääkäriprikaatissa ja Lapin lennostossa 28.6.–1.7. ja siihen osallistui 30 henkilöä kahdeksasta maasta.
Puheenjohtajuuden vaihtotapahtuman tärkeimpiä työteemoja CISOR:in Lakivaliokunnassa olivat koulutussisältöjen tuominen järjestön kansainväliseen e-learning -oppimisympäristöön sekä Kanadan hyväksyminen järjestön tarkkailijajäseneksi, joka avaa kanadalaisreserviläisille mahdollisuuden osallistua järjestön tapahtumiin. E-learning-oppimisympäristö on tarkoitus saada täyteen käyttöön vuoden 2020 aikana. CISOR:in tekninen työryhmä keskittyi järjestön puitteissa Euroopassa tapahtuviin koulutksiin ja ensi kesänä Säkylässä toteutettavan kansainvälisen sotilasmoniottelun järjestelyihin. Belgia toimii CISOR:in puheenjohtajana 2018–2020. Lisätietoa CISOR:ista täältä.