26.11.2015 13.14

Aselupien hakumenettelyt kevenemässä

Sisäministeriö järjesti 26.11. kuulemistilaisuuden ampuma-aselupamenettelyn uudistamisesta. Käyttöön on tulossa mm. osin sähköinen hakumenettely.

JoukoHyppönen2015
Liittohallituksen jäsen Jouko Hyppönen on toiveikas uusien haku- ja käsittelymenettelyiden suhteen. (Kuva: Reserviläisliitto)

Torstaina 26.11 Helsingin säätytalolla oli koolla iso joukko ammunnan harrastajia edustavia järjestöjä. Sisäministeriön järjestämässä kuulemistilaisuudessa sisäministeri Petteri Orpo, poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen ja iso joukko ministeriön virkamiehiä kertoivat aselain haku- ja käsittelymenettelyihin kaavaillusta uudistuksista.

Tilaisuudessa oli paikalla myös järjestöjä. Reserviläisliiton palautetta ja kehittämisehdotuksia kävi läpi liittohallituksen jäsen Jouko Hyppönen Keski-Suomesta. Hyppönen kertoo antamansa palautteen ampuma-aselaista ja lupamenettelyistä pohjautuvan Pirkanmaan suunnan aktiiviharrastajilta kerättyyn palautteeseen ja toiveisiin.

- Tehtävänäni oli edustaa kentän ääntä tilaisuudessa, Hyppönen sanoo.

Joko Hyppönen kertoo, että sisäasiainministeriön esittelemät suunnitelmat ampuma-aselain muutoksesta olivat pääperiaatteiltaan hyviä ja kannatettavia.

- Olimme jopa liikuttavan yksimielisiä kuultavien kesken esim. byrokratian sujuvoittamisesta, sähköisestä hakumenettelystä ja poliisiasemalla käymisten vähentämisestä.

Hyppönen kertoi kuulemisessa myös kentän toiveesta avartaa tulkintoja siinä, mikä lasketaan ampumaharrastukseksi.

- Aktiiviharrastajat toivovat, että vaatimukseen harrastaa ammuntaa kahden vuoden ajan ennen luvan saamista laskettaisiin mukaan myös suoritettu asepalvelus, maanpuolustusharrastus tai ampumakisoissa tuomarointi tai kisajohtajana toimiminen.

Tärkeänä tavoitteena on myös saada aselupakäytäntö koko maassa samanlaiseksi, jotta jokaista hakijaa kohdeltaisiin tasavertaisesti läpi lupaprosessin.

- Poliisilaitokset tulkitsevat ampuma-aselakia nyt hyvin eri tavoin riippuen paikkakunnasta, Hyppönen selvittää.

Sisäministeriön kuulemistilaisuus ampuma-aselain muutoksesta on katsottavissa internetissä perjantaina 27.11. alkaen.