7.8.2018 16.30

Alueneuvottelukunnassa koulutustarve muuttuu kursseiksi

Naisten Valmiusliiton (NVL) alueneuvottelukunnat vastaavat mm. liiton alueellisten koulutustarpeiden kartoituksesta ja koulutusten suunnittelusta kohderyhmänä naiset. Reserviläisliitto on NVL:n jäsenjärjestö ja alueneuvottelukunnissa toimii myös monia Reserviläisliiton jäseniä.

NVL_KaakkoisSuomenAlueneuvottelukunta
Naisten Valmiusliiton koulutusten suunnittelusta vastaavat 11 alueneuvottelukuntaa. Kuva NVL:n Kaakkois-Suomen alueneuvottelukunnan kokouksesta. (Kuva: Naisten Valmiusliitto)
Naisten Valmiusliiton alueellisesta toiminnasta vastaavat 11 alueneuvottelukuntaa, joiden sijainnit mukailevat vanhaa läänijakoa. Alueneuvottelukunnat koostuvat liiton jäsenjärjestöjen piiritason toimijoista. Alueneuvottelukunnat toimivat NVL:n paikallisina yhteistyökumppaneina alueidensa kokonaisturvallisuuden toimijoihin sekä aktivoivat naisten kiinnostusta arjen turvallisuutta ja kokonaisturvallisuutta kohtaan. Alueneuvottelukuntien tavoitteena on järjestää naisille koulutusta ja lisätä naisten toimintamahdollisuuksia toimia sekä kouluttajana että kurssinjohtajana. Alueneuvottelunnat myös vahvistavat osaltaan jäsenjärjestöjen välistä yhteistyötä.

Naisten Valmiusliiton alueneuvottelukunnan syyskokous valitsee vuosittain johtokunnan jäsenet ja puheenjohtajan kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Alueneuvottelukunnan järjestäytymiskokous vastaavasti valitsee vuosittain varapuheenjohtajan ja muut toimihenkilöt, kuten koulutusvastaavan. Reserviläisliitto on ollut NVL:n jäsen vuoden 2018 alusta ja tavoitteena on, että jokaisessa alueneuvottelukunnan johtokunnassa on yksi Reserviläisliiton jäsen.

- Alueneuvottelukunnan jäsenellä on koulutuksen organisoinnin lisäksi tärkeä tehtävä toimia linkkinä oman järjestönsä ja alueneuvottelukunnan välillä. Hän tuo alueneuvottelukuntaan tietoa oman piirin naisjäsenten koulutustarpeista ja toiveista sekä markkinoi tulevia varautumis- ja turvallisuuskoulutuksia heille, kertoo Valmiusliiton pääsihteeri Kaarina Suhonen.

Reserviläisliitto vahvistaa NVL-yhteistyötä

Reserviläisliitossa toimii oma kuusihenkinen Naisten työryhmä, jonka tarkoituksena on nimensä mukaisesti naisille tarkoitetun koulutuksen toteutus ja suunnittelu sekä NVL:n kanssa tehtävän yhteistyön syventäminen. Työryhmän puheenjohtajana toimii liiton Reserviläisliiton varapuheenjohtaja Terhi Hakola.

- Syyskuun puolivälissä on tulossa koulutuspäivät Reserviläisliiton naisjäsenille Santahaminassa. Koulutuspäivien ohjelmassa on mm. kybertietoutta, tutustumista maakuntajoukkoihin ja ammuntoja, Hakola kertoo tulevista koulutuksista.

Tule mukaan kokonaisturvallisuuden tekijäksi!

Mikäli toiminta Naisten Valmiusliiton alueneuvottelukunnissa tai naisten koulutusten järjestämisessä kiinnostaa, lisätietoa löydät täältä. Reserviläisliiton Naisten työryhmän toiminnasta ja siihen hakeutumisesta lisätietoja antaa työryhmän puheenjohtaja Terhi Hakola terhi.hakola@reservilaisliitto.fi