9.5.2018 9.00

Aktiivisuus kannattaa, jos tornikirjettä ei kuulu

Puolustusvoimien kouluttamassa reservissä on 900 000 henkilöä, joista vuosittain vain noin kaksi prosenttia koulutetaan kertausharjoituksissa. Kertausharjoituksiin voi kuitenkin myös hakeutua ja reservissä kouluttautua vapaaehtoispohjalta.

1-IMG 9297p
Reserviläisiä kertausharjoituksissa. (Kuva: Puolustusvoimat)
Puolustusvoimien sodan ajan joukkoihin sijoitettujen lukumäärä on parasta aikaa nousemassa 230 000:sta puolustusselonteon linjaamaan 280 000:een. Heistä reserviläisiä on yli 96 prosenttia. Kertausharjoitukset kohdennetaan sijoitetuille reserviläisille, joita on viime vuosina koulutettu kertausharjoituksissa keskimäärin 18 000. Tämä tarkoittaa, että reservissä on yli 600 000 henkilöä, joilla ei ole poikkeusolojen tehtävää ja, että suurelle osalle sijoitetuistakin kertausharjoituskäsky kolahtaa postilaatikkoon muutaman vuoden kierrolla.

Ole yhteydessä Puolustusvoimien aluetoimistoon

Kenttäkelpoisuuden ylläpito vaatii aktiivista harjoittelua ja kertausharjoitukseen haluavan reserviläisen kannattaa aina olla yhteydessä omaan Puolustusvoimien aluetoimistoonsa esimerkiksi puhelimitse tai käymällä paikan päällä. Tällöin reserviläinen saa tietoonsa poikkeusolojen sijoituksensa sekä lisätietoa, millaisia koulutusväyliä juuri hänen kannattaa hyödyntää.

Omaehtoinen kouluttautuminen turvaa osaamisen ja avaa tien eteenpäin

Jos sijoitusta ei ole ja tornikirjettä ei kuulu, merkittävin mahdollisuus kenttäkelpoisuuden ylläpitoon ja oman osaamisen kehittämiseen avautuu maanpuolustusjärjestöissä.
Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) kursseilla kouluttautuu vuosittain 33 000 reserviläistä ja jokaisesta käydyistä kurssista, joista on myönnetty korvaavia kertausharjoitusvuorokausia, menee tieto Puolustusvoimien aluetoimistolle puolen vuoden välein. Käydyillä kursseilla on merkitystä poikkeusolojen sijoituspäätöksiä tehtäessä.

– Kun osoitat aktiivisuutta ja osaamistasi niin sinut löydetään, MPK:n koulutuspäällikkö Juha Niemi selventää mahdollisuutta päästä eteenpäin reserviläisuralla.

Erinomaiset mahdollisuudet säännölliseen ampuma- ja liikuntaharjoitteluun löydät myös Reserviläisliiton (RES) ja Reserviupseeriliiton (RUL) paikallisyhdistyksistä. Esimerkiksi Reserviläisliiton ampumatilaisuuksissa ammutaan vuosittain 2,6 miljoonaa laukausta, joka on noin puolet Puolustusvoimissa ammutusta, vuosittaisesta laukausmäärästä.

Lisäksi Puolustusvoimien omassa Moodle-oppimisympäristössä on reserviläisille soveltuvia kursseja ja kenties helpoin tapa aloittaa omaehtoinen kouluttautuminen on käydä Perustietoa Puolustusvoimista -kurssi, josta saa yhden korvaavan kertausharjoitusvuorokauden.

Puolustusvoimien aluetoimistot
MPK:n koulutuskalenteri