RES arkisto

14.11.2007 9.36

Liikuntaesite reserviläisille

Reserviläisurheiluliitto on julkaissut reserviläisille tarkoitetun liikuntaohjeistuksen.

Noin kolmannes suomalaisista ei harrasta liikuntaa käytännössä lainkaan. Tämä on ongelmallista paitsi kansanterveyden myös kenttäkelpoisuuden kannalta. Reserviläisten jatkuvasti heikkenevä kunto laskee Puolustusvoiminen sodan ajan joukkojen suorituskykyä.

Reserviläisliitto ja Suomen Reserviupseeriliitto ovat viime vuosina kiinnittäneet runsaasti huomiota liikuntatoimintaan. Järjestöjen paikallisyhdistyksiä on kannustettu järjestämään erilaista liikuntaa ja urheilua. Lisäksi on käynnistetty kenttäkelpoisuuden mittaamiseen tarkoitetut kenttäkelpoisuustestit, joihin osallistumalla jäsen voi selvittää oman kuntonsa tason. Erilaisten tutkimukset ovat osoittaneet, että yllättävän moni arvioi oman kuntonsa todellista paremmaksi.

Reserviläisliiton ja Suomen Reserviupseeriliiton yhteinen liikuntaorganisaatio, Reserviläisurheiluliitto ry on pitkälti hoitanut asian käytännön toteutuksen. Siltä on nyt ilmestynyt Liikuntaohjeistus reserviläisille -esite, jossa kerrotaan liikunnan tärkeydestä ja annetaan ohjeita kuntoharjoitteluun. Reserviläisliiton jäsenyhdistykset ja piirit voivat tilata esitettä suoraan Reserviläisurheiluliitosta. Henkilöjäsenet voivat tiedustella esitettä omasta yhdistyksestään tai piiristään.

Kuntoesite (pdf) (689.9 KB)