RES arkisto

16.4.2013 14.27

Lähde tutustumaan Salpa-linjaan

Perinteinen Salpavaellus järjestetään 20. kerran. Nyt valikoimassa on myös nuorille tarkoitettu reitti.

Salpavaellus2010
Osallistujia tutustumassa venäläiseen T-34 -panssarivaunuun vuoden 2010 Salpavaelluksella. (Kuva: Reserviläisliitto)
Suomenlahdelta Luumäen Kivijärvelle ulottuva yhtenäinen linnake, Salpalinja, rakennettiin ylipäällikkö Mannerheimin käskystä vuosina 1940-41 ja 1944 turvaamaan itärajaa. Salpalinja on yhä Suomen kautta aikojen suurin rakennustyömaa. Sitä oli aikanaan tekemässä enimmillään 35.000 miestä ja heitä muonittamassa 2.000 naista.

Salpalinjaa myötäilevästä Salpavaelluksesta on kasvanut suosittu, vuotuinen tapahtuma. Vuonna 1994 alkunsa saanut Salpavaellus järjestetään nyt jo 20. kerran. Tapahtuma ajoittuu juhannuksen jälkeiselle viikolle 28.-30.6.2013.

Juhlavuoden kunniaksi on kolmen muun reittivaihtoehdon rinnalle kehitetty lapsille ja nuorille oma Latuaikaa linjalla -reitti. Tällä reitillä vaelletaan opastetusti oman luottoaikuisen kanssa. Tavoitteena tutustuttaa nuoret maamme historiaan ja erityisesti ankariin sotavuosiin.

Nyt myös polkupyöräreitti

Muita reittivaihtoehtoja ovat Luumäen linnoitteet, kahden yön yli kestävä Eteläisen Rantamaan -reitti ja muutaman vuoden tauon jälkeen paluun tehnyt polkupyörä-reitti. Tarkemmat kuvaukset reiteistä, sekä muut lisätiedot löytyvät Salpavaellus-sivustolta.

Salpavaelluksen järjestävät Luumäen, Miehikkälän ja Virolahden alueella toimivat reserviläisyhdistykset ja -kerhot. Suojelijana toimii Puolustusvoimain komentaja, kenraali Ari Puheloinen. Puolustusvoimat tukee muutenkin tapahtuman järjestelyjä.

Vaellukselle ilmoittaudutaan puhelimitse/sähköpostilla suoraan ko. reitin reittipäällikölle ja maksamalla vaellus viimeistään ke 19.6.2013 mennessä. Reittipäälliköiden yhteystiedot ja muut tarvittavat tiedot löytyvät täältä.