RES arkisto

22.9.2013 15.52

Yleinen asevelvollisuus takaa laadun

Ohi on -kansalaisaloite puhutti Keski-Suomen piiri-infossa. Paikalla Tikkakoskella oli parikymmentä puheenjohtajaa ja yhdistysjohtoa alueen yhdistyksistä.

Suominen
Varapuheenjohtaja Osmo Suominen tyrmäsi Ohi on -kansalaisaloitteen väitteet Tikkakosken piiri-infossa. (Kuva: Reserviläisliitto)
Tikkakosken varuskuntakerholla 18.9. puhunut Reserviläisliiton varapuheenjohtaja tyrmäsi yleisen asevelvollisuuden lakkauttamiseen tähtäävän Ohi on -kansalaisaloitteen väitteet. Suomisen mukaan nämä asiat selvitettiin pari vuotta sitten ns. Siilasmaan työryhmän toimesta.

- Yleisen asevelvollisuuden tulevaisuutta pari vuotta sitten pohtinut, laajapohjainen työryhmä selvitti nämä asiat eivätkä ne pidä paikkaansa. Nykyrahalla saataisiin kokoon 20.000 hengen ammattiarmeija.

Työryhmän työskentelyyn aikanaan itse osallistunut Suominen oli myös huvittunut väitteistä, joiden mukaan ammattiarmeija olisi yleisellä asevelvollisuudella koottua tasokkaampi. Suominen mukaan asia on yleensä juuri päinvastoin.

- Ammattiarmeijoissa palvelevat ne, jotka eivät muualle töihin pääse.

F-securen hallituksen puheenjohtajan Risto Siilasmaan johtama työryhmä selvitti yleisen asevelvollisuuden tulevaisuutta vuosina 2009-2010. Erilaisia vaihtoehtoja puolustuksemme järjestämiseksi läpi käynyt työryhmä kirjasi 186-sivuisen raporttinsa loppusanoihin, että  yleinen asevelvollisuus on edelleen kustannustehokkain tapa tuottaa Suomen puolustus.

Ohi on -kansalaisaloitteesta on viime päivinä käyty vilkasta kansalaiskeskustelua, johon myös reserviläisjärjestöt ovat osallistuneet. Järjestöjen puheenvuoroissa on ihmetelty mm. sitä, että aloitteessa on kokonaan sivuutettu Siilasmaan työryhmän tekemät selvitykset, jotka puhuvat vahvasti yleisen asevelvollisuuden säilyttämisen puolesta.