eng
swe
Ekstranet

Timonen Maarit

Maarit Timonen työskentelee Lapin ammattikorkeakoulussa opettaen tulevia metsätalousinsinöörejä ja agrologeja. Hän on sotilasarvoltaan vääpeli. Timonen on aktiivijäsen Tornion Reserviläisissä sekä toimijana Lapin reserviläispiirin hallituksessa. Timonen valittiin Reserviläisliitto ry:n liittohallitukseen vuosille 2018-2019.
4.12.2017 14.00

Hiljainen kokemustieto sodasta – Tuntematon sotilas

Aku Louhimiehen ohjaaman uusimman ”Tuntematon sotilas” – elokuvan on nähnyt jo yli puoli miljoonaa suomalaista. Minun alakouluikäinen poikani kysyi minulta, mikä on tuntematon sotilas?

Hän ei ole nähnyt elokuvan mitään versiota tai lukenut kirjaa, mutta kuullut varmasti aikuisten keskustelevan aiheesta. Pysähdyin itsekin miettimään asiaa: mitä kyseinen tällä hetkellä kaikkien huulilla oleva elokuvan nimi tarkoittaa? Miten selitän asian lapselle ymmärrettävästi?

Ensimmäisenä mieleeni nousivat kuvat kaatuneista sotilaista, joiden ruhjoutuneista ruumiista hädin tuskin tunnisti niiden kuuluvan ihmisille. Jos tuntolevy ei ollut pysynyt ruumiin tai sen kappaleiden mukana kranaatin räjähtäessä tai pommin osuessa kohdalle, niin ruumis jäi tunnistamatta. Näin syntyi tunnistamaton, tuntematon sotilas.

Toisena mieleeni nousivat mielikuvat kotirintamalla olleiden naisten, lasten ja vanhusten epätietoisuudesta siitä, mitä heidän läheiset miehensä isät, pojat ja veljet tekivät, näkivät ja kokivat sodan kauhuissa. Harva kotiin palanneista halusi jakaa tuntemuksiaan ja kokemuksiaan sotaa käymättömien ja täten asiaa ymmärtämättömien kanssa. Toisaalta moniko heistä olisi halunnutkaan tai kestänytkään kuulla totuuden sodan kauheuksista. Tästä tietämättömyydestä syntyi toisenlainen tuntematon sotilas.

Kolmannen tuntemattoman sotilaan keksi minun poikani. Sotilashan on tuntematon, jos hän tulee vieraalle paikkakunnalle tai toiseen valtioon. Lisäksi hän haluaa säilyttää tuntemattomuutensa viholliselta maastoutumalla, naamioitumalla ja kätkeytymällä eli tekemällä itsensä näkymättömäksi. Hän on näkymätön, tuntematon sotilas.

Minä siirsin osin perimätietona sodan käyneiltä isovanhemmiltani saamaani tietoa sodasta eteenpäin omalle pojalleni, seuraavalle sukupolvelle. Samalla myös jaoin hänen kanssaan tietämykseni ja kuvitelmani sodasta ja sen kauheuksista pohjautuen juurikin ”Tuntematon sotilas” - elokuvaversioihin, maailmalta kantautuviin sotauutisointeihin sekä aikanaan suorittamaani varusmiespalvelukseen. Näin jatkui sukupolvien katkeamaton ketju tiedonvälityksessä sodan mielettömyydestä, siviilien ankeasta kohtalosta, syyttömien kärsimyksistä ja järjettömistä taloudellisista menetyksistä. Olen tehtäväni suorittanut osana katkeamatonta ketjua!

Tänäkin itsenäisyyspäivänä, Suomen tasavallan syntymäpäivänä 6.12, näytetään taas kerran jokin versio elokuvasta ”Tuntematon sotilas”. Me suomalaiset keräännymme sankoin joukoin televisioiden ääreen seuraamaan sitä kunnioittaaksemme esi-isiemme työtä, muistuttaaksemme sodan todellisuudesta ja onnitellaksemme itseämme olemassa olostamme vapaassa Suomessa ilman sodan uhkaa.

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille suomalaisille!

Maarit Timonen

Reserviläisliiton liittohallituksen jäsen 2018-2019