rss Osmo Suominen

Osmo Suominen on Reserviläisliiton veteraaniyhteistyöryhmän puheenjohtana.
8.2.2018 9.00

Autetaan veteraaneja loppuun asti

Reserviläisliiton veteraaniyhteistyöryhmän puheenjohtaja Osmo Suominen pohtii blogissaan veteraanien, näiden puolisoiden ja veteraanijärjestöjen tilannetta Sotiemme Veteraanit -keräyksen alla.
Sotiemme Veteraanit -keräys on toiminut vuodesta 2007 kaikkien veteraanijärjestöjen yhteisenä varainhankintamuotona. Mitä pidemmälle aika on kulunut, sitä useammin kerääjät kuulevat pohdintaa veteraanien vähäisestä lukumäärästä ja veteraanijärjestöjen "miljoonista". Lienee siis syytä hieman oikoa näitä vääriä käsityksiä.

Sotiemme veteraaneja elää keskuudessamme edelleen hieman vajaa 14 000 ja heidän keski-ikänsä on jo runsaat 93 vuotta. Suurin osa veteraaneista asuu edelleen omassa kodissaan, monet yhdessä puolisonsa kanssa ja vieläpä siten, että toinen on toisen omaishoitaja. Ei pitäisi olla vaikea ymmärtää, että kunto- ja avuntarve ovat tämän mukaiset.

Veteraanijärjestöjen sääntöjen mukaan myös puolisoista ja leskistä pidetään huolta loppuun asti. Niinpä järjestöjen keräysluvan mukaan keräyksen tuottoa voidaan käyttää myös heidän hyväkseen. Viime aikoina tuoton käyttö onkin alkanut painottua leskien suuntaan valtiovallan suunnatessa varoja vain veteraaneille.

Entäpä sitten ne miljoonat, jotka ovat olemassa? Voi, kunpa näkisi, huokaa varmasti tämän kirjoittajan tavoin moni muukin. Mielikuva on kaukana todellisuudesta.

Otetaanpa esimerkiksi Suomen Sotaveteraaniliitto. Jos liiton koko varallisuus ml. piirit ja yhdistykset, jaettaisiin tasan jokaiselle jäsenveteraanille, osuus olisi noin 46 € per veteraani. Jos jakoon laskettaisiin mukaan myös lesket, summa olisi huomattavan paljon pienempi. Samaa suuruusluokkaa asia on myös Rintamaveteraaniliiton ja Sotainvalidien Veljesliiton osalta. Kivitaloja, kuntoutuslaitoksia ja hallintopalatseja ei ole. Ja lopuksi – jos varoja ei hankittaisi, voitaisiin nykypääoman turvin toimia noin kahdeksan kuukautta ja tämän jälkeen laittaa ovelle suljettu-lappu

Usein myös kuulee sanottavan, että rahat eivät mene sinne, minne pitäisi. Tämänkin väite on helppo ampua alas. Ensiksikin, jokaisella paikkakunnalla, jossa kerätään, varat jäävät alueelle. Toiseksi varoje jako suoritetaan paikkakunnalla toimivien veteraanijärjestöjen kesken, yleensä jäseninä olevien veteraanien pääluvun suhteessa. Kolmanneksi, koko tuotto käytetään keräysluvan mukaisesti mm. pieniin kodin muutostöihin ja apuvälineisiin, siivouspalveluihin, piha- ja lumitöihin, lääke- ja sairauskulujen korvaamisiin, silmälasien hankintaan tai muihin vastaaviin asioihin.

Saattaa kuulostaa uskomattomalta, mutta aika moni heistä, jotka ovat tuen kohteena, elävät erittäin pienen eläkkeen varassa, osa pelkällä takuueläkkeellä (775 € /kk). Tuolla summalla ei suuria apuväline tai lääkehankintoja kustanneta. Ja neljänneksi, keräystä tehdään talkooperiaatteella, kukaan ei saa korvausta työstään ja keräyksen kulut ovatkin tästä syystä erittäin pienet.

On selvää, että yksikään veteraanijärjestö ei voi ottaa toimeentulo- eikä hoitovastuuta yhdestäkään jäsenestään, koska se on yhteiskunnan asia. Sotiemme Veteraanit -keräyksen tarkoituksena on, kaiken muun vastaavan tavoin, olla järjestöjen kädenojennus ja apu kunnioitetuille veteraanijäsenilleen ja heidän puolisoilleen sekä leskilleen asiassa, jossa valtiovallan tuki on riittämätön. Keräys näkyy julkisuudessa ehkä vain keräyslippaan kanssa seisovien henkilöiden kautta ”turuilla ja toreilla”, mutta mahdollisuuksia lahjoittaa on muitakin. On tilisiirtoja, lahjoittaa voi soittamalla ja tekstiviestillä sekä erilaisissa sovelluksissa (Mobilepay, Pivo, Siirto jne.).

Suomi on hyvinvointivaltio, joka aikanaan lähetti miehet ja naisetkin sinne jonnekin turvaamaan itsenäisyytemme, vapautemme ja hyvinvointimme säilymisen. Näiden lähetettyjen toimesta Suomi on myös rakennettu sellaiseksi kuin se nyt on. On meidän jokaisen oikeus ja kohtuus olla turvaamassa heille sellainen elämän ilta, jonka he ovat maamme kunniakansalaisina ansainneet. Sotiemme veteraanit kiittävät kun sinä ja minä autamme.

Osmo Suominen
Reserviläisliiton veteraaniyhteistyöryhmän puheenjohtaja