Simo Saarikallio

Simo Saarikallio on Varsinais-Suomen Reserviläispiirin puheenjohtaja ja Reserviläisliiton hallituksen sekä valiokunnan jäsen.
19.4.2018 11.36

Kevät koittaa, piirien toiminta puhuttaa

Reserviläisliiton valiokunnan ja liittohallituksen jäsen, Varsinais-Suomen Reserviläispiirin puheenjohtaja Simo Saarikallio pohtii liiton tukea piireille sekä piirien toiminnan kehittämistä.
Kevät koittaa. Rymättylässä istutettiin jo edellisviikolla varhaisperunaa. Viime viikolla Länsi-Uudellamaalla kylvettiin poimintaherneitä. Pohjanmaalla joet tulvivat. Pohjois-Savossa on lunta runsaasti. Lapin keväthanget ovat parhaimmillaan hiihtelyyn. Suomi on iso maa.

Reserviläisliiton hallitus kokoontui viikolla 15 kokoustamaan. Hallituksen jäsenille oli annettu ennakkotehtäväksi pohtia piirien suurimpia tapahtumia vuodelle 2019. Lisäksi oli tehtävänä pohtia piirien toiminnanjohtajien roolia ja työsarkaa tulevaisuudessa. Taustalla tässä on RES 2020 strategia, jossa todetaan, että liiton toiminnan taloudelliset resurssit tulevat strategiakauden aikana todennäköisesti vähenemään.

Eri piirien vuoden 2019 tapahtumien kartoitus on osa liiton ensi vuoden budjetin tarkempaa ja syvällisempää arviointia, sillä liiton on ensiarvoisen tärkeää tiedostaa miten piireille menevät toiminnan tukemiseen tarkoitetut taloudelliset resurssit huomioidaan. Piirien saama taloudellinen tuki on suoraan verrannollinen piirin jäsenmäärään ja lisäksi aktiivisen toiminnan määrään. Liiton jäsenmaksun kehitystä sääntelee liiton kulurakenne. On selvää, että jossakin vaiheessa jäsenmaksua joudutaan nostamaan. On makuasia, nostetaanko jäsenmaksua muutaman vuoden välein kerralla reilusti, vaiko pieniä määriä maltillisesti lähes vuosittain.

Liiton piireille jakama tuki on ensiarvoisen tärkeä elementti piirien toiminnan jatkumiselle. Piirien taloudellinen varmuus on myös perusta jäsenyhdistysten toiminnan aktiiviselle jatkumiselle. Piirien kautta jäsenmaksuista palautuu apuja takaisin yhdistysten toimintaan. Valitettavan monet jäsenet eivät ole välttämättä huomanneet, että Reserviläisliiton jäsenkortilla saa myös etuuksia liiton eri sidosryhmien tuotteista ja palveluista. Liiton sivuilta näette jäsenetuuksia tarjoavat kumppanit.

Toiminnanjohtajien pestit ovat piireissä yleensä yhteisiä upseeripiirien kanssa. Toiminnanjohtajien työsuhteiden, talkoopestien tai luottamusvirkojen määrittelyt vaihtelevat suuresti piireittäin. Piiri, joka toimii pienellä budjetilla lähes talkoopohjalta, on aina haasteellisessa asemassa. Vapaaehtoispohjalta tehtävä työ voi olla rankkaa ja uuvuttavaa. En tarkoita tässä sitä, että jokaisessa piirissä pitäisi olla palkattu kokoaikainen tai osa-aikainen toiminnanjohtaja, vaan että lähellä toisiaan toimivien piirien kannattaa miettiä yhteisiä ratkaisuja asioiden hoidossa ylipäätään. Tai sitten on haettava muita vaihtoehtoja.

On myös pohdittava, miten liitto pystyy luomaan edullisesti sellaisia työkaluja ja apuja piirien vetäjille, että työmäärä olisi kohtuullinen ja mielekäs hoitaa. Tapahtumista raportoimiset, jäsenhuolto ja erilaisten hakemusten teko sekä piirin talouden hoitaminen yhteiselle helposti toimivalle ohjelmapohjalle olisi yksi helpotus tähän. Tavoitteena pitää olla myös kotisivujen vaivaton ylläpito sekä niiden ja Facebookin helppo päivittäminen.

Liiton ja piirin olemassaolo edellyttää sitä, että pitää olla myös yhdistyksiä ja niissä jäseniä. Liitolla onkin jäsenhankintakilpailu tälle vuodelle parhaillaan käynnissä. Kilpailun palkinnot ovat mahtavat. Kannattaa olla mukana kilpailussa.

Keväällä alkaa uusi kasvukausi, toivon sitä samaa reserviläistoiminnalle.

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi