rss Olli Nyberg

Reserviläisliiton toiminnanjohtaja Olli Nyberg käsittelee blogissaan Puolustusvoimia, puolustusjärjestelmämme kehittämistä sekä vapaaehtoista maanpuolustustyötä ja muita puolustukseen liittyviä kysymyksiä.
13.1.2017 15.44

Nykypäivän rintamakarkuruutta

Liiton Facebook-sivuilla syntyi someraivo reservistä kieltäytymistä käsitelleestä päivityksestä. Mutta mitä termiä pitäisi käyttää reserviläisistä, jotka päättävät siirtyä siviilipalvelukseen, kun postiluukusta tipahtaa kertausharjoituskutsu?
10-10-25 14-08-25 KH-LAHI1 Hamina Aseita kuittaamaan menossa 0156
Reserviläisiä kertausharjoituksissa. (Kuva: Reserviläisliitto)
Yleisradio julkaisin eilen jutun, jossa se kertoi reservistä kieltäytyneiden määrän kolminkertaistuneen viime vuonna. Kun ennen rivistä lipesi vuosittain parisataa reserviläistä, on määrä liikkunut parin viime vuoden aikana lähemmäs tuhannen tasolla.

Jaoin YLE:n uutisen liiton Facebook-sivulle saatesanoilla ”Reservistä siviilipalvelukseen siirtyminen on tämän päivän rintamakarkuruutta. Oletko asiasta samaa mieltä?” Tästä seurasi 133 kommenttia ja 49 jakoa toistaiseksi synnyttänyt somemyrsky, jossa oli paljon kommentteja sekä puolesta että vastaan.

Osa piti rintamakarkuriksi nimittelyä loukkaavana, kun taas osa käytti reservistä kieltäytyneistä paljon pahempiakin nimityksiä. Ja jokaisen nykypäivän some-keskustelun tapaan herjattiin tietysti pakolaisia ja haukuttiin Sipilä hallitus sekä EU.

Aamulla soitti Helsingin Sanomien toimittaja tivaten, onko kyseessä liiton kanta ja miksi oltiin tätä mieltä. Kerroin, että kanta oli omani mutta, että valtaosa jäsenistämme olisi varmasti asiasta pitkälti samaa mieltä. Totesin myös, ettei tätä ilmiötä pidä tarkastella vain juridiikan, etiikan tai filosofian näkökulmasta vaan pitää miettiä myös sitä, miksi reservistä kieltäytyminen on lisääntynyt juuri nyt.

Taustalla kertausharjoitusten määrän kasvu ja reserviläiskirje

Kataisen hallitus leikkaisi muutamia vuosia sitten puolustusmenoista 200 miljoonaa euroa, minkä johdosta Puolustusvoimissa säästettiin lähes kaikesta. Leikkuriin joutuivat myös reservin kertausharjoitukset, joihin kutsuttiin vuosittain vain muutama tuhat reserviläistä. Hallituksen vaihduttua keväällä 2015 määrärahoja lisättiin ja kertausharjoituksia alettiin taas järjestää parille kymmenelle tuhannelle reserviläisille vuosittain. Lisäksi jokaiselle reserviläiselle lähetettiin kirje, jossa kerrottiin mahdollisesta sodan ajan sijoituksesta.

Tuskin on sattuma, että reservistä kieltäytyjien määrä on kolminkertaistunut samana ajanjaksona. Siihen en sen sijaan usko hetkeäkään, että pasifismi ja muu asepalvelukseen kielteisesti suhtautuva ajattelu olisi kasvanut samassa suhteessa. Oletan, että valtaosalla täydennyspalvelukseen hakeutuvista on taustalla mukavuudenhalu.

Ja onhan toki niin, että viikon viettäminen päivät siisteissä sisätöissä ja illat oman olohuoneen sohvalla Netflixiä tuijottaen on huomattavasti mukavampaa kuin vaikkapa juokseminen Sodankylän pakkasissa maastopuku päällä ja rynnäkkökivääri kädessä.

Miksi siviilipalvelukseen siirtyminen on niin helppoa?

Siviilipalvelukseen hakeutuminen onnistuu reserviläiseltä täyttämällä täydennyspalvelushakemus ja toimittamalla se Puolustusvoimille tai siviilipalveluskeskukselle. Hakemuksen voi kätevästi jättää vasta kertausharjoituskutsun saamisen jälkeen ja vieläpä itse harjoituksenkin aikana. Hakemus hyväksytään automaattisesti.

Miten tämä voi näin mennä maassa, jonka puolustus pohjautuu reserviin? Suomen puolustusvoimien sodan ajan vahvuus on 230.000 henkilöä, josta yli 95 prosenttia on reserviläisiä. Järjestelmä toimii käytännössä vain, jos reserviläisiä kutsutaan säännöllisesti kertausharjoituksiin ja jos he niihin myös osallistuvat.

Moni oli pahoittanut mielensä rintamakarkuri-termin käytöstä. Se ei toisiaan ollut harkittua eikä oikeutettua ajatellen sotiemme veteraaneja. Vuosina 1939-1945 rintamakarkuruutta aina välillä esiintyi mutta yleensä oli kyse kranaattikauhusta, kuolemanpelosta, pakokauhusta tai joukkopsykoosista, jotka erityisesti kesällä 1944 aiheuttivat paljon taisteluasemista pakenemisia. Valtaosa paenneista palasi kuitenkin takaisin etulinjaan saatua ruokaa, juomaa ja nukuttuaan yön yli.

Pyydän anteeksi näiltä sotiemme veteraaneilta enkä enää käytä reservistä kieltäytyjistä tätä termiä. Käytetään tästä mukavuudenhaluisesta ja itsekeskeisestä porukasta jatkossa vaikkapa nimitystä reservikarkurit.

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi